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POSITIVO DESEMPEÑO EN EE. UU., ÓPTIMA LIQUIDEZ, DIGITALIZACIÓN Y AHORROS: CLAVES DE CEMENTOS ARGOS EN EL SEGUNDO TRIMESTRE

  • El ebitda de la Regional USA, en términos comparables, aumentó 2,3% durante el trimestre.

 

  • Posición récord de caja a finales de junio se situó en 940.000 millones de pesos.

 

  • 71 millones de dólares de ahorros durante el segundo trimestre hacen parte de los notables avances de RESET, plan definido para mitigar los impactos de la pandemia.

 

  • En Colombia, los volúmenes en junio fueron de cerca del 80% de la demanda promedio de los meses previos a la pandemia y el ebitda en ese mes fue 15% más alto que el obtenido en junio de 2019.

 

De abril a junio, Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, reportó alentadores resultados en medio de la crisis del COVID-19. Los ingresos se situaron en 2,1 billones de pesos, lo que representa una contracción del 9,1% frente al mismo trimestre del año pasado, cifra afectada por menores volúmenes asociados a las cuarentenas y cierres obligatorios de operaciones en muchos de los mercados, parcialmente compensada por la continuidad y la resiliencia de la actividad de construcción en Estados Unidos y el tipo de cambio del peso colombiano, que continuó exhibiendo una devaluación representativa.

 

Por su parte, el ebitda se situó en 414.000 millones de pesos, lo que representa una disminución del 6,4%, en términos comparables*, impactado positivamente por las iniciativas de ahorro logradas dentro de RESET durante el trimestre, que representaron 71 millones de dólares. En el acumulado del año a junio, el ebitda consolidado cerró en 757.000 millones de pesos con una disminución del 4% en relación con el primer semestre del año pasado.

 

Con respecto a los volúmenes de cemento y concreto**, durante el segundo trimestre, registraron una disminución del 23,3% y del 18,8%, respectivamente, y fueron de 3,2 millones de toneladas y 1,9 millones de metros cúbicos; números impactados, principalmente, por las medidas de cuarentena en Colombia y en algunos países del Caribe y Centroamérica.

 

Así avanza RESET:

Para mitigar los efectos de la pandemia, Cementos Argos implementó de forma expedita hace algunos meses un plan de acción integral denominado RESET. A continuación, algunos de los avances del plan:

 

Salud y seguridad:

  • Reinicio seguro en Colombia, Honduras, Panamá y en las operaciones restantes en el Caribe. La Regional USA continuó operando bajo estrictos protocolos de bioseguridad.
  • Actualmente, todas las plantas de cemento y la mayoría de las instalaciones de concreto están en funcionamiento.

 

Liquidez: 

  • Al final del segundo trimestre, la caja se situó en 940.000 millones de pesos, lo que representa un significativo aumento desde marzo.
  • Durante esos tres meses, la compañía alcanzó ahorros de 71 millones de dólares.
  • Con respecto a la deuda financiera, se logró con éxito una renegociación del indicador de endeudamiento, elevando el umbral de deuda neta a ebitda más dividendos a 6,5 veces hasta finales de 2020. Cabe resaltar que la compañía espera tener un nivel de endeudamiento significativamente más bajo a finales de 2020.

 

Excelencia operacional: 

  • Argos migró a procesos más digitalizados y eficientes para garantizar la entrega de sus productos y servicios en las condiciones actuales de mercado.
  • Con respecto a la eficiencia operativa, se están implementando iniciativas adicionales mediante el uso de análisis de datos e inteligencia artificial para garantizar la combinación óptima de activos en las operaciones.

 

“A pesar de que todas las economías están previendo una desaceleración significativa, estamos cerrando un primer semestre con resultados satisfactorios, dadas las circunstancias, y con una muy buena posición de liquidez. Estos fueron impulsados ​​principalmente por el firme compromiso de nuestra gente con la implementación de los protocolos de bioseguridad y las iniciativas de ahorro contenidas en RESET, junto con una dinámica mejor de lo esperado en Estados Unidos y algunos de nuestros mercados en el Caribe”.Juan Esteban Calle, presidente Cementos Argos.

 

Desempeño por regiones:

En la Regional Estados Unidos, Argos obtuvo ingresos por 387 millones de dólares, con una disminución de 5,2%, comparado con el mismo trimestre de 2019. Es importante destacar que el ebitda registrado fue de 80 millones de dólares, con un aumento en términos comparables del 2,3%, al excluir el impacto de las operaciones de concreto desinvertidas el año pasado. Este hito, se debe, en gran medida, a las iniciativas de ahorro llevadas a cabo en el trimestre, que representaron 22 millones de dólares, obtenidos en su mayoría de costos.

 

El mercado estadounidense continuó demostrando su fortaleza durante el segundo trimestre, con una dinámica saludable a pesar de la evolución de la pandemia en estados como Texas y Florida. Los volúmenes de cemento experimentaron una disminución del 5,8%, afectados, en gran parte, por la rigurosidad de las medidas de cierre en el noreste, así como por una demanda reducida del segmento mayorista en todo el país. Por su parte, los volúmenes de concreto tuvieron un aumento del 2,8% en términos comparables, al excluir las operaciones desinvertidas en 2019. Este comportamiento es el resultado de la acumulación de pedidos y de las condiciones positivas de mercado.

 

Con respecto a las perspectivas, Argos estima un buen comportamiento en el segmento residencial en el corto plazo, impulsado por la baja tasa de interés hipotecaria en los mercados. Con relación al segmento de infraestructura, existe expectativa de un paquete de ayuda, ya sea en forma de un nuevo proyecto de ley aprobado por el Congreso o una renovación del Fast Act para impulsar aún más la recuperación del país.

 

En la Regional Colombia, los ingresos totalizaron 316.000 millones de pesos, lo que representa una disminución del 44,2%, cifra afectada por los menores volúmenes debido a la cuarentena total que tuvo el país a inicios del segundo trimestre, con una reapertura gradual a partir de mediados de abril.

 

De igual manera, el ebitda se situó en 43.000 millones de pesos y disminuyó 61,9%. Las iniciativas de ahorro, que representaron 28 millones de dólares durante el trimestre, derivadas de 24 millones en eficiencia de costos y 4 millones en gastos administrativos y de venta, aportaron positivamente al resultado.

 

Debido a la cuarentena, los despachos de cemento y concreto fueron de 636.000 toneladas y 322.000 metros cúbicos, lo que representa una disminución del 46,5% y 55,8%, comparativamente. Es importante mencionar que, con la recuperación progresiva, los volúmenes en junio ya estaban cerca del 80% de la demanda promedio durante los meses previos a la pandemia y el ebitda en este mes fue 15% más alto que el de junio de 2019.

 

En cuanto a la dinámica del mercado, el segmento residencial ha evidenciado una mejora durante los últimos dos meses, pero aún no ha alcanzado todo su potencial. Aquí, el gobierno ha anunciado subsidios para 200.000 viviendas, que se dividirá en partes iguales entre VIS y no VIS, lo que tendría un impacto positivo en el segmento residencial a mediano plazo. Con respecto a la infraestructura, se anunciaron proyectos 5G con una inversión estimada de 20 billones de pesos en la primera ola, que podría comenzar el proceso de estructuración a principios de 2021.

 

Por su parte, en la Regional Caribe y Centroamérica, los ingresos representaron 87 millones de dólares durante el trimestre, con una reducción del 38,8% frente al mismo periodo de 2019. El ebitda, en esa misma línea, experimentó una disminución del 40,6%. Las iniciativas de ahorro llevadas a cabo en la región, que fueron de 10 millones de dólares, también contribuyeron a la estabilidad del margen ebitda, que fue relativamente similar versus el mismo trimestre del 2019, con una variación del -0,8%. Esta estabilidad se dio por la fuerte recuperación de países como Honduras y República Dominicana durante junio, así como por el desempeño de Haití durante todo el trimestre.

 

Durante el trimestre, la mayoría de los países de la regional experimentaron cuarentenas totales o parciales que afectaron los volúmenes de cemento y concreto, que disminuyeron 23,9% y 90,6%, respectivamente, como consecuencia de las medidas de aislamiento. Panamá, por otra parte, solo comenzó su reapertura parcial desde las primeras semanas de junio, cuando únicamente se permitió la reactivación de algunos proyectos de infraestructura. Durante ese mes, el país logró recuperar volúmenes en un 65%, cuando se compara con los de junio de 2019.

 

Esta evolución dentro de la región indica que algunos países pueden recuperarse más rápido de lo esperado inicialmente. Sin embargo, la compañía continúa siendo cautelosamente optimista sobre la segunda mitad del año, considerando que países como República Dominicana enfrentará el inicio de un nuevo gobierno y teniendo en cuenta los limitados presupuestos públicos que los países de la región tienen para enfrentar las consecuencias posteriores de la pandemia.

 

“Hemos cuidado la salud y el bienestar de los colaboradores y conservado el 100% de los empleos. Seguimos presentes y solidarios con todos nuestros grupos de interés y totalmente comprometidos con continuar invirtiendo, generando empleo de calidad y ayudando a construir mejores países, más incluyentes y equitativos”puntualizó Juan Esteban Calle.

 

*El ebitda ajustado del 2T19 excluye el ebitda generado por las operaciones de concreto premezclado desinvertidas en la Región USA el año pasado, así como las desinversiones de portafolio de Omya y Cartón de Colombia por un total de 32,3 mil millones de pesos. ** Los volúmenes proforma de concreto premezclado del 2T19 excluyen las operaciones desinvertidas en EE. UU. en 2019.

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.