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En el marco de la Asamblea, accionistas de Cementos Argos donaron casa en Chocó

  • El dividendo decretado es de ciento veintisiete pesos con seis centavos ($127,6) por acción y podrá ser recibido en efectivo o en acciones ordinarias de la compañía.
  • De forma consolidada, Argos registró un ebitda de COP 1,7 billones, un 4,5% más que en 2019.
  • La Asamblea General de Accionistas aprobó 7.200 millones de pesos para beneficio social.
  • Asimismo, en 2020 avanzó con pasos concretos en asuntos ambientales, sociales y de gobierno corporativo.

 

Este año Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, propuso a sus accionistas, en la Asamblea Ordinaria celebrada hoy, 24 de marzo, un dividendo de ciento veintisiete pesos con seis centavos ($127,6) por acción, el cual complementa el esfuerzo realizado por la compañía con la ejecución del programa RESET para proteger su posición de caja y continuar con el compromiso de reducir el nivel de apalancamiento en 2021 para alcanzar una mayor flexibilidad financiera y aprovechar las oportunidades de crecimiento que Argos tiene por delante.

 

Como medida para proteger la posición de caja de la compañía, y en línea con la estrategia de reducir el nivel de apalancamiento en 2021, este dividendo podrá ser pagado, el 19 de abril, a elección del accionista así:

 

  • El 100% en acciones ordinarias liberadas de la compañía.
  • 50% en dinero en efectivo y 50% en acciones ordinarias liberadas de la organización.
  • 100% en dinero en efectivo en un solo pago.

 

Asimismo, durante la Asamblea, la Junta directiva compuesta por Jorge Mario Velásquez, Cecilia Rodríguez, Rafael Olivella, Alejandro Piedrahíta, Carlos Gustavo Arrieta, Esteban Piedrahíta y León Teicher, fue ratificada en elección anual.

 

Además, teniendo en cuenta que 2020 fue un año retador que transformó la sociedad, en lugar del detalle que tradicionalmente la compañía le da a sus accionistas como muestra de agradecimiento por el acompañamiento y confianza durante el año, Argos hizo una donación y aportó, en nombre de ellos, a la construcción del sueño de vivienda para la familia de María Manuela, José Ariel y Asney Yulieth, en Lloró (Chocó), municipio que sufrió las inclemencias de la ola invernal en noviembre de 2020. Actualmente, la familia vive en un albergue y a través de la iniciativa Casa para Mí (emprendimiento de innovación social de Argos) y con el apoyo de VIVA, la Alcaldía de Lloró y Fanalca, esta familia pronto tendrá un hogar que puede sentir completamente propio.

 

Por su parte, para apoyar actividades de impacto positivo en la sociedad, la Asamblea General de Accionistas aprobó 7.200 millones de pesos para beneficio social.

El 2020 permanecerá en la memoria de todos y, a pesar de las retadoras condiciones, fue un año que resignificó valores como la empatía y la solidaridad, aceleró la búsqueda de propósitos universales e inspiró la reflexión y el debate sobre causas sociales justas como los mínimos vitales, el acceso a los sistemas de salud y a la educación. En 2020 le devolvimos a la sociedad 3,34 veces el beneficio que retuvimos de ella, lo que nos hace sentir profundamente orgullosos, pues podemos decir que fue un año más en el que creamos valor social”.

Juan Esteban Calle, presidente de Cementos Argos.

Resumen de los resultados corporativos:

 

  • Ebitda* de 1,7 billones de pesos, con aumento de 4,5 %.
  • Ingresos de 9 billones de pesos, un 4 % menos que el año anterior.
  • Utilidad neta positiva de 78.188 millones de pesos.
  • Despachos de cemento: 15 millones de toneladas.
  • Despachos de concreto: 8 millones de metros cúbicos.

 

Principales asuntos y avances ambientales, sociales y de gobierno corporativo:

 

La Estrategia de Sostenibilidad de Argos busca crear valor para la sociedad y para la compañía.

 

En la dimensión ambiental, desde hace más de 10 años viene trabajando en la reducción de su huella y ha disminuido en 14 % sus emisiones de CO2 desde la línea base. En 2020 se actualizó la estrategia de cambio climático y se propuso disminuir las emisiones de COen un 29 % a 2030. Así como ofrecer concreto carbono neutro al 2050, en el marco de la iniciativa de la Asociación Global de Cemento y Concreto, GCCA (por sus siglas en inglés).

 

Algunos hechos:

 

 Incrementó hasta el 6,2 % el nivel consolidado de sustitución de combustibles fósiles por alternativos y logró utilizar más de 95.000 toneladas de residuos en sustitución calórica.

 Alcanzó un 31,4 % de energía provenientes de fuentes renovables en su matriz de energía eléctrica.

 Utilizó más de 3,4 millones de toneladas de residuos en sus procesos de cemento y concreto, para un incremento superior a las 600.000 toneladas, aproximadamente 21 % más en comparación con 2019.

 Tuvo un aumento del 50 % en el número de vehículos eléctricos y a gas que apuntan a una distribución más verde sustentada en la disminución de huella de carbono. Con esta flota evitó la emisión de 237 toneladas de CO2 en 2020.

 Recicló 195 toneladas de sacos en el marco del programa Sacos Verdes, de la mano de sus clientes. Desde 2013, de forma acumulada, ha procesado más de 7 millones de sacos.

 Redujo un 11 % el consumo de agua en el negocio de concreto y recirculó en un

109 % el agua de todas sus operaciones (11 millones de m³ equivalentes al consumo de 60.000 familias en un año).

Rehabilitó el 81 % de las áreas intervenidas en ejercicio de la minería para protección de la biodiversidad.

 

* El ebitda ajustado en 2019 excluye el generado por operaciones de concreto desinvertidas en USA, la valorización de tierras en Colombia y desinversiones en el portafolio de acciones. En 2020 el ebitda ajustado excluye USD 20 millones que Argos USA aceptó pagar como parte del DPA con el DOJ de Estados Unidos.

 

En la dimensión social, resalta que:

 

SISO:

 La reducción del número de lesiones incapacitantes fue de un 30 % con respecto a 2019.

 

Estrategia de relacionamiento con comunidades:

 Registró una inversión social superior a los 4,6 millones de dólares que impactó positivamente la vida de más de 700.000 personas. El 55 % de la inversión se enfocó en el apoyo a la gestión de la pandemia en nuestras zonas de influencia en las tres regionales.

 Por su parte, la Fundación Grupo Argos, vehículo de inversión social voluntaria de las empresas del Grupo Empresarial Argos, tuvo una capacidad de ejecución en 2020 por valor de 29.606 millones de pesos, de los cuales Cementos Argos aportó 7.200 millones, aprobados en la Asamblea 2020 para gestión social.

 

Talento:

■ Las inversiones realizadas en la formación de colaboradores en 2020 generaron beneficios a la sociedad equivalentes a 1,9 millones de dólares.

 

Argos está comprometida con la transparencia y la integridad y de acuerdo con este objetivo trabaja activamente para contar con prácticas de buen gobierno corporativo acordes al tipo de compañía que es. Se resalta:

 

 El diligenciamiento de la encuesta Código País de la Superintendencia Financiera de Colombia. En la página web corporativa se encuentra el reporte de implementación de las recomendaciones correspondiente al periodo 2020.

 La elaboración del Informe Anual de Gobierno Corporativo que fue puesto a disposición de los accionistas en función del derecho de inspección.

 La reforma al Código de Buen Gobierno aprobada por la Junta Directiva con el propósito de actualizar prácticas de buen gobierno corporativo relacionadas con la independencia de los directores, ajustar los lineamientos para la negociación de acciones por parte de los administradores, entre otras.

 La implementación de la Política de Operaciones entre Sociedades Vinculadas y la actualización de la Política de Relacionamiento entre las mismas.

 La evaluación de la Junta Directiva realizada por una firma externa e independiente en la cual se examinó el funcionamiento de la Junta y sus comités de apoyo. Un resumen ejecutivo de los resultados de dicha evaluación será publicado en la página web de la compañía.

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.