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CON PERSPECTIVA POSITIVA EN ESTADOS UNIDOS, INGRESOS DE CEMENTOS ARGOS CRECIERON 12,8 % EN EL TERCER TRIMESTRE

  • En USA, los volúmenes de cemento crecieron un 10 % y los de concreto un 5 %.

 

  • Al cierre del trimestre, en el acumulado año, los despachos de Argos para los proyectos de 4G crecieron 36 %.

 

  • Cementos Argos fue destacada en el periodo como la segunda cementera más sostenible del mundo y la empresa más innovadora de Colombia, entre otros reconocimientos.

 

Al cierre del tercer trimestre de 2019, los ingresos acumulados de Cementos Argos, empresa del Grupo Argos, alcanzaron 7 billones de pesos, con un crecimiento del 11,4 % con relación al año anterior, y los volúmenes consolidados crecieron un 1 %, apalancados en la muy buena dinámica del mercado de Estados Unidos.

 

La compañía reportó un balance que refleja sus esfuerzos para ofrecer a sus clientes productos más especializados y un servicio extraordinario, en medio de una creciente demanda en Estados Unidos, signos de recuperación de la industria en Colombia y un contexto retador en algunos mercados de Centroamérica y el Caribe.

Durante el periodo, la compañía reportó ingresos por 2,5 billones de pesos, con un aumento de 12,8 % frente al mismo trimestre de 2018, que reflejan el comportamiento de los volúmenes en la Regional Estados Unidos, una mejoría en el precio promedio en Colombia y el efecto de la devaluación del peso.

 

El ebitda consolidado al cierre de trimestre, antes del efecto de IFRS16, fue de 387.651 millones de pesos, mientras que el ebitda acumulado en los primeros 9 meses del año fue de 1,1 billones de pesos, cifra similar a la del mismo periodo del año anterior. La utilidad neta del trimestre fue de 17.055 millones y la acumulada del año es de 87.804 millones de pesos.

 

En cuanto a los despachos, los volúmenes consolidados de cemento del periodo se situaron en 4,2 millones de toneladas, mientras que el acumulado año está en 12,2 millones de toneladas, con aumentos del 1 % en ambos casos. Los volúmenes de concreto del trimestre cerraron en 2,6 millones de metros cúbicos y el acumulado del año va en 7,7 millones de metros cúbicos, disminuyendo 1 % y 2 % respectivamente. Las cifras dan cuenta de una mejor dinámica en Estados Unidos, así como de una reducción en Colombia y en la Regional Caribe y Centroamérica que continúa viéndose afectada por el mercado de Panamá y la compleja situación política en Honduras.

 

La compañía continúa enfocada en su propósito de eficiencia en las tres regionales y en la implementación de una estrategia de reducción de deuda, a través de la desinversión de activos no estratégicos o no operacionales y la optimización del manejo de capex y capital de trabajo.

 

“En Cementos Argos trabajamos todos los días para llevar innovación y mejores propuestas de valor a nuestros clientes, mejorar el desempeño y la rentabilidad de los negocios y optimizar el manejo de capital de trabajo y de las inversiones de capital, para seguir avanzando inspirados en el propósito de ayudar a hacer realidad la construcción de sueños de vivienda y una mejor infraestructura de todos los ciudadanos”, destacó Juan Esteban Calle, presidente de Argos.

 

A continuación, se presentan los principales resultados por regional:

  • En la Regional USA, el volumen de cemento en el trimestre cerró en 1,7 millones de toneladas, con un crecimiento de 9,5 %, en el que se resalta el comportamiento en La Florida, las Carolinas y otros estados del Sur, que tuvieron crecimientos a doble dígito. Esto compensó el efecto del cierre preventivo de la Planta Harleyville, en el sureste, por el paso del huracán Dorian. Los despachos de concreto llegaron a 1,8 millones de metros cúbicos, aumentando 4,3 % frente al mismo periodo del año anterior, destacándose un incremento de 21 % en Texas. En el acumulado año, los volúmenes de cemento se ubican en 4,7 millones de toneladas y los de concreto en 5,3 millones de metros cúbicos, con variaciones de 7,8 % y -1 %, respectivamente.

 

Los ingresos del trimestre se ubicaron en USD433 millones, con un aumento de 10,2 %. El acumulado año se sitúa en USD1,2 billones, con aumento del 5,8 %. El ebitda sin IFRS16 alcanzó USD61 millones en el trimestre y USD168 millones en el acumulado año.La perspectiva del mercado norteamericano continúa siendo positiva, fundamentada en la reducción de las tasas hipotecarias y una tendencia al alza del mercado no residencial.

 

  • En Colombia, la infraestructura continúa impulsando el crecimiento en volúmenes en el país y es así como en el acumulado al cierre del trimestre, los despachos para proyectos 4G crecieron 36 %. A pesar de lo anterior, los volúmenes generales de cemento en el periodo se situaron en 1,3 millones de toneladas y los de concreto en 693.000 metros cúbicos, decreciendo 2,2 % y 9,5 %, respectivamente, explicados por la estrategia de recuperación de precios de la compañía. En el año, los volúmenes de cemento acumulan 3,7 millones de toneladas y los de concreto 2,1 millones de metros cúbicos, con variación de -2 % en ambos casos. 

 

Los ingresos del periodo alcanzaron 618.255 millones de pesos, 4,2 % superiores, mientras que el acumulado año es de 1,7 billones de pesos, creciendo 3,6 %. El ebitda del trimestre sin IFRS16 fue de 113.181 millones de pesos y el acumulado año se sitúa en 299.572 millones de pesos.

 

La compañía mantiene las favorables perspectivas del mercado, principalmente por los avances en adjudicaciones y cronogramas de contratos para la construcción del Metro de Bogotá y otros planes en distintas zonas del país. Asimismo, en el mercado de vivienda se evidencia una mejor dinámica, registrándose, particularmente en septiembre, un crecimiento de 2,2 % en el segmento de No Vis, después de casi tres años de decrecimientos.

 

  • En la Regional Caribe y Centroamérica el comportamiento de los volúmenes de cemento en Honduras y Panamá fue parcialmente compensado por el desempeño positivo en República Dominicana.

 

En Honduras, continúa presentándose una retadora situación política y las diferentes manifestaciones, la escasez de productos y gasolina, entre otros, han afectado el entorno empresarial. Por su lado, el mercado panameño sigue mostrando una desaceleración, pero con oportunidades de reactivación en el mediano plazo tras las medidas implementadas por el nuevo gobierno orientadas a dinamizar el sector de la construcción, incluyendo un subsidio a la tasa de interés preferencial para unidades de vivienda de hasta USD180.000 y el impulso a proyectos como la tercera línea del metro y el cuarto puente sobre el Canal.

 

Con base en lo anterior, los volúmenes de cemento del trimestre se ubicaron en 1,2 millones de toneladas y los de concreto en 80.000 metros cúbicos, con variaciones de -6 % y -30 %, respectivamente. En el acumulado año, los volúmenes de cemento registran 3,7 millones de toneladas y los de concreto 274.000 metros cúbicos, disminuyendo 3 % y 13 %, respectivamente.

 

Los ingresos del periodo sumaron USD132 millones (-15,8 %) y el acumulado año es de USD417 millones (-8,4 %). El ebitda del periodo sin IFRS16 fue de USD32 millones y el acumulado año se sitúa en USD111 millones.

 

Durante el tercer trimestre, la compañía recibió importantes reconocimientos entre los que se destacan:

  • Por séptimo año consecutivo fue incluida en el Índice Global de Dow Jones (DJSI), en el que se reafirmó como la segunda cementera más sostenible del mundo.
  • Fue considerada como la empresa más innovadora de Colombia, según la ANDI y la Revista Dinero.
  • Por la implementación y promoción de iniciativas de diversidad e igualdad, sobresalió como la empresa más equitativa del sector de la construcción en Colombia,   según el ranking PAR.

 

En el marco del Congreso Colombiano de la Construcción, Camacol le otorgó el Premio de Responsabilidad Social Empresarial en la categoría de Mejor Experiencia Ambiental por su proyecto de captura de C02 con microalgas.

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.