Argos ONE

Buscar

Sala de prensa

ARGOS PONE EN MARCHA RESET, SU PLAN PARA MITIGAR IMPACTOS POR COVID-19

  • Los resultados del primer trimestre del año en términos de ingresos y ebitda fueron muy similares a los del mismo periodo de 2019, a pesar del impacto de los cierres de operaciones en Colombia y algunos países de Caribe y Centroamérica que empezaron durante las últimas dos semanas de marzo.

 

  • La posición de caja de Argos, que totalizaba alrededor de 615.000 millones de pesos al 30 de abril, reafirma su solidez financiera y la capacidad para ejecutar medidas para proteger la liquidez.

 

  • En medio de las desafiantes condiciones de mercado, la Regional Colombia reportó un aumento de 15% en el ebitda.

 

Actualización sobre el estado de las operaciones:

La Regional Estados Unidos, que en 2019 representó el 39% de los volúmenes de cemento y cerca del 55% del ebitda de Argos, continúa operando bajo normalidad con estrictos protocolos. En Colombia, el aislamiento obligatorio se levantó el 13 de abril para infraestructura y el 27 para la construcción de edificaciones, lo que posibilita a la compañía reiniciar gradualmente las operaciones.

 

Por su parte, en Caribe y Centroamérica, actualmente los despachos continúan con total normalidad en Haití, mostrando signos positivos de recuperación en Honduras desde la apertura del mercado el pasado 16 de abril, con afectación más leve de la demanda en Surinam y Guayana Francesa, y con niveles todavía inferiores al 40% de los volúmenes habituales en República Dominicana, Puerto Rico y las Antillas. Panamá sigue sin operar por restricciones gubernamentales y con señas de una reapertura hacia de mediados de mayo.

 

Con la finalidad de mitigar los riesgos asociados a la emergencia sanitaria, la organización ha implementado un plan de acción integral que ha denominado RESET: Re-start safe and healthy to boost the economy, bring hope and transform lives y lo que en español se traduce como Reiniciar de manera segura y saludable para impulsar la economía, traer esperanza y transformar vidas. Este plan abarca las aristas humana, operacional, financiera, social y regulatoria.

 

Los principales pilares de RESET son:

  • Salud y seguridad: implementación de estrictos protocolos y nuevas medidas que tienen como objetivo una operación segura, bajo la premisa rectora de la protección de la vida, la salud y el bienestar de colaboradores, clientes, proveedores y comunidades vecinas.
  • Liquidez: iniciativas de conservación de flujo de caja como: reducción del capex en USD40 millones en 2020 y centralización de todas las decisiones relacionadas con los pagos. Asimismo, la empresa ha desembolsado alrededor de USD110 millones en créditos para aumentar la posición de liquidez. Como resultado de lo anterior, la caja al 30 de abril era de aproximadamente 615.000 millones de pesos, un monto significativamente superior al que se tenía al comienzo del año. En cuanto a la captura de ahorros y eficiencias, se proyecta que sean de entre USD75 y USD90 millones. Argos espera obtener alrededor del 84% de estas eficiencias de una reducción de costos fijos y el 16% restante de ajustes en los gastos de administración y ventas.
  • Excelencia operacional: rediseño del modelo de operación para adaptarse a las nuevas premisas del mercado que prevalecerán una vez que se levanten todas las medidas de confinamiento.

 

“Con la sólida posición de caja de la compañía, las iniciativas de ahorro dentro de RESET, el apoyo de nuestros grupos de interés y el compromiso apasionado de nuestros más de 7.000 colaboradores, creemos firmemente que Argos está preparado para enfrentar las retadoras condiciones actuales del mercado para seguir construyendo sueños que impulsan el desarrollo y transforman vidas «, mencionó Juan Esteban Calle, presidente.

 

Resultados consolidados:

En los tres primeros meses de 2020, Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, reportó ingresos por 2,2 billones de pesos, cifra que se mantiene estable con respecto a 2019. El ebitda*, incluido el efecto de la NIIF16, fue de 343.000 millones de pesos, disminuyendo 1% comparado con los números del mismo trimestre del año anterior. Durante el periodo, el volumen total de cemento despachado alcanzó los 3,6 millones de toneladas, un 6,1% menos, y el de concreto* decreció 10,7%, llegando a 2,1 millones de metros cúbicos.

 

En general, los resultados se vieron impactados, principalmente, por las medidas de cese de operaciones en Colombia y algunos países de Caribe y Centroamérica y, en menor medida, por las condiciones climáticas experimentadas en algunas zonas de Estados Unidos.
 

Desempeño por regiones:

En la Regional Estados Unidos, Argos obtuvo ingresos por USD350 millones, con una disminución de 6,1% comparado con el mismo periodo de 2019. Asimismo, el ebitda* cerró en USD38 millones, experimentando una disminución del 6,1%, debido principalmente a mayores costos de mantenimiento en las plantas de Martinsburg y Newberry.

 

Durante el primer trimestre, los volúmenes de cemento presentaron una ligera disminución del 1,2%, lo que muestra resiliencia frente a la crisis de COVID-19 de los estados donde la compañía tiene operaciones. Los despachos de concreto*, por su lado, decrecieron 5,5%, afectados por las condiciones climáticas mencionadas anteriormente.

 

Argos espera una desaceleración de la demanda en Estados Unidos entre el final del segundo trimestre y el inicio del tercero, como resultado del impacto del COVID-19, en las cifras de empleo, consumo y ritmo de la actividad edificadora, principalmente en los segmentos residencial y comercial. Por su parte, en infraestructura, la organización pronostica impactos a corto plazo derivados de la escasez de liquidez tanto a nivel estatal como nacional. De acuerdo con los debates que actualmente se están teniendo en el gobierno, este segmento podría ser uno de los principales pilares de reactivación de la economía en el mediano plazo, derivada de las medidas de estímulos que se anticipan.

 

En la Regional Colombia, los ingresos alcanzaron 523.000 millones de pesos, lo que representa una disminución del 6,1% en comparación con el mismo periodo de 2019. El ebitda* tuvo un aumento del 15% en términos comparables y totalizó 122.000 millones. Esta mejora se registró principalmente por una disminución importante en los costos de mantenimiento y por las eficiencias implementadas desde el segundo semestre de 2019, lo que incidió en un decrecimiento de los costos energéticos de 8,8%, si se comparan con el mismo trimestre de año anterior.

 

Los despachos de cemento se ubicaron en más de 1 millón de toneladas, con una disminución de 13,9%, y los de concreto sumaron 554.000 metros cúbicos, un 19,5% menos, impactados ambos por el cierre de operación durante los últimos días de marzo como resultado del aislamiento decretado por el gobierno nacional.

 

*Ajuste en el volumen de concreto y ebitda en 2019 excluye el impacto de los activos desinvertidos en el cuarto trimestre de 2019 en Estados Unidos. El ebitda también excluye 10.000 millones de pesos por valorización de tierras en Colombia.

 

A finales de abril, el segmento minorista había experimentado una recuperación del 50% en sus volúmenes diarios, mientras que el industrial comenzó más lento, dados los estrictos protocolos que deben seguirse para reabrir sus proyectos.

 

Con respecto a las perspectivas para este año, Argos reconoce la necesidad de las medidas adoptadas por el gobierno para contener con éxito la curva de contagio y, en ese sentido, espera una pronta reactivación de la economía, sin dejar de lado el desafío que esto representa en un escenario de bajos precios del petróleo y devaluación del peso.

 

Por su parte, en la Regional Caribe y Centroamérica, los resultados generales se vieron igualmente impactados, en buena medida, por la desaceleración de los mercados por el COVID-19 y por la menor tracción de precios en Honduras y Panamá.

 

De acuerdo con la dinámica expuesta anteriormente, los ingresos y el ebitda disminuyeron 16,9% y 33,5%, respectivamente, incluyendo el efecto de la NIIF16. Por su parte, los despachos llegaron a 1,2 millones de toneladas de cemento, con un decrecimiento del 4,1%, y los de concreto se ubicaron en 61.000 metros cúbicos, 34,1% menos versus el mismo periodo del año anterior.

 

Durante enero y febrero de 2020, Honduras y República Dominicana tuvieron una mejor dinámica de mercado en comparación con el último trimestre de 2019. Haití, por su parte, continuó con un crecimiento constante. Por último, el gobierno panameño ha demostrado su voluntad de impulsar la economía local y proteger la producción nacional, al imponer un arancel del 30% a las importaciones de cemento al país.


“Es el momento de renovar la esperanza y aunar esfuerzos para que la reactivación de nuestra industria sea posible bajo dos principios innegociables: el cuidado colectivo de la salud y la implementación de estrictas prácticas de bioseguridad. Regresamos con mayor fuerza y convicción; estamos preparados y queremos transmitirles a nuestros grupos de interés ese voto de confianza”, puntualizó Juan Esteban.


En el contexto actual, la compañía espera una mayor migración hacia Argos ONE, su herramienta digital que permite a los clientes reservar, comprar y rastrear sus despachos de cemento y concreto. Durante marzo, Argos ONE representó el 70% de los despachos de cemento de Colombia, el 41% en Estados Unidos, el 35% en Honduras y el 23% en Panamá. Por el lado de los de concreto, simbolizó el 49% en Colombia, el 3% en Estados Unidos y el 33% en Panamá.

Categorías
Categorías
Fecha
Etiquetas
PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.