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Volúmenes, ingresos y ebitda de Cementos Argos mantienen sólido desempeño en tercer trimestre de 2021

  • Al cierre del tercer trimestre, de forma consolidada y acumulada, la compañía registró despachos por 12,9 millones de toneladas de cemento y 5,9 millones de metros cúbicos de concreto*.
  • Los ingresos acumulados superan los 7,3 billones de pesos, con un crecimiento del 9 %, y el ebitda operacional acumulado es de 1,44 billones de pesos, con aumento del 18 % en comparación con 2020.
  • En el periodo, la cementera reafirmó su compromiso frente al cambio climático con unas metas retadoras y lanzó oficialmente la cotización cruzada de sus acciones en el mercado chileno.
  • Gracias a los buenos resultados operativos al cierre del tercer trimestre de 2021, la compañía alcanzó un indicador de endeudamiento medido como deuda neta a ebitda de 3.1 veces, significativamente inferior al de 4.54 veces con el que había iniciado el año.

 

Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, registró en el tercer trimestre de 2021 un fuerte desempeño en volúmenes, apalancado en el éxito de la estrategia comercial y en las dinámicas y positivas condiciones del mercado en todas las regionales.

 

Los despachos acumulados de cemento en los nueve meses corridos del año presentan un crecimiento del 21,5 % al alcanzar los 12,9 millones de toneladas, mientras que los volúmenes de concreto llegaron a 5,9 millones de metros cúbicos, con aumento del 0,6 %*. Los despachos particulares del trimestre muestran un incremento del 11,9 % en cemento y del 5,7 % en concreto, favorecidos por las señales de recuperación económica, la ubicación estratégica de los activos y la red logística de la compañía que permite conectar las operaciones de Estados Unidos y el Caribe con la Planta Cartagena.

 

De manera consolidada y acumulada, los ingresos de Cementos Argos fueron de 7,3 billones de pesos, con un aumento del 9 % respecto al 2020. Por su parte, el ebitda** se ubicó en 1,44 billones de pesos, con crecimiento del 18,1 %.

 

«Los resultados en el tercer trimestre dan cuenta de la resiliencia, el esfuerzo, la creación de valor social y el impulso a la reactivación económica, por parte de los más de 7.200 colaboradores de Argos. Nos mantenemos optimistas frente al desempeño y las oportunidades en el corto, mediano y largo plazo, convencidos de que a través de iniciativas sostenibles e innovadoras fortalecemos la flexibilidad financiera y la competitividad de la compañía, al tiempo que impulsamos nuestro propósito de aportar a la construcción de sueños de vivienda e infraestructura para consolidar comunidades prósperas e inclusivas en todos los territorios donde estamos presentes”.

Juan Esteban Calle, presidente de Cementos Argos.

 

En el tercer trimestre la cementera reafirmó su compromiso con la sociedad frente al cambio climático con unas metas retadoras: disminuir las emisiones de CO2 en un 29 % en sus operaciones de cemento a 2030 y ofrecer a 2050 concreto carbono neutro, de acuerdo con la ambición Neto Cero de la Asociación Global de Cemento y Concreto (GCCA, por sus siglas en inglés).

 

También en el periodo, Argos asistió a la ceremonia virtual de toque de campana de la Bolsa de Santiago, en la que se lanzó oficialmente la cotización cruzada de las acciones de la compañía en el mercado chileno, fruto del acuerdo realizado entre la Bolsa de Colombia y la Bolsa de Santiago.

 

Al cierre de septiembre, el apalancamiento financiero, reflejado por el indicador de deuda neta /ebitda más dividendos se mantiene estable en 3,1 veces, el nivel más bajo desde 2013.

 

Desempeño por regionales:

 

Estados Unidos:

 

Los despachos* acumulados de cemento registraron un crecimiento del 7,6 % y los de concreto una variación del -6,9 %. El ebitda** de esta regional cerró en 191 millones de dólares, con un aumento del 2,1 %.

 

En medio de las desafiantes condiciones climáticas y el alza en la inflación de costos, principalmente en combustibles, energía y fletes, el contexto macroeconómico de la regional sigue siendo sólido. La dinámica del segmento residencial fue favorecida por el incremento de los permisos de construcción de viviendas durante el trimestre. Por su parte, en el comercial, se resalta que el ABI, índice de facturación de firmas de Arquitectura, se situó en 56.6 puntos en septiembre, uno de los puntajes más altos en 2021.

 

En esta misma línea, se resalta que el viernes 5 de noviembre fue aprobado el acuerdo bipartidista por 1.2 billones de dólares, el cual incluye 550.000 millones de dólares para inversiones de infraestructura.

 

Asimismo, se destaca durante el periodo que Argos comenzó a participar como aliado estratégico en la construcción del proyecto de fabricación de equipos compactos Doosan Bobcat, para el que espera entregar cerca de 17.000 m3 de concreto. En esta misma línea, recientemente, se le adjudicó a la compañía el contrato de suministro por alrededor de   4.000 m3 de concreto para el nuevo cine Cinemark en Jacksonville.

 

Colombia:

 

Durante el ejercicio, la industria experimentó una importante recuperación en la demanda que se evidencia en la generación de los despachos más altos en lo que va de 2021. Los volúmenes acumulados de cemento crecieron 29,6 % en comparación con el 2020, impulsados por las dinámicas positivas del segmento masivo que continúa entregando resultados favorables soportados por la autoconstrucción. Los de concreto aumentaron en 18,7 %, apalancados por un mejor desempeño en la construcción formal.

 

El ebitda acumulado al cierre de septiembre es de 382.000 millones de pesos que corresponden a un crecimiento de 40,9 % comparado con el mismo periodo de 2020.

 

En cuanto a la dinámica del mercado, las ventas de viviendas VIS y No-VIS en lo corrido del año han crecido en unidades 48 % y 47 %, respectivamente. Además, las iniciaciones de vivienda registraron en julio una cifra mensual histórica, lo que augura un panorama positivo en términos de consumo de materiales de construcción.

 

 

En infraestructura, se destaca que Argos fue seleccionado como proveedor estratégico en la construcción del Patio Taller del Metro de Bogotá, en el que despachará aproximadamente 100.000 m3 de concreto durante los próximos 14 meses. También, en la edificación del segundo módulo del Túnel Guillermo Gaviria, para el que suministrará cerca de 200.000 m3. Estos proyectos, la continuación de 4G, el inicio de 5G y otros proyectos urbanos reafirman que la dinámica del segmento seguirá siendo clave en el fortalecimiento de los resultados de la regional.

 

 

Caribe y Centroamérica:

 

Gracias al positivo desempeño de las exportaciones a Estados Unidos y del trading en general, los despachos acumulados de cemento crecen 32,1 %. Por su parte, los volúmenes de concreto en los nueve meses corridos del año presentan un crecimiento del 60,2 %.

 

En lo que va del año, el ebitda acumula 117 millones de dólares, cifra 32,4 % superior a la del mismo periodo del 2020.

 

En cuanto a la dinámica del mercado, se destaca el sólido crecimiento de la construcción residencial y comercial en Honduras; el crecimiento de las remesas en República Dominicana, que aumentaron 34 % en septiembre; y las señales favorables de recuperación en Panamá, apalancadas por el comportamiento del segmento de vivienda con tasa subsidiada. Asimismo, en este país, se resalta el comienzo de la fase de construcción de la tercera línea del Metro.  

 

En Guayana Francesa, donde se experimentó un incremento de despachos de cemento de    6,5 % en comparación con el mismo periodo de 2020, se destaca la reciente inauguración de la plataforma de lanzamiento espacial Ariane 6, proyecto construido por la empresa francesa Eiffage, para la cual la cementera despachó cerca de 54.500 toneladas de tres tipos diferentes de cemento con altos niveles de resistencia.

 

Argos mantiene una visión positiva de este mercado debido a las sólidas condiciones asociadas a los programas de infraestructura, las remesas y los planes de recuperación locales. 

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people's quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company's leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company's supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company's actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.