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Versus 2022, en el primer trimestre, Cementos Argos alcanza un ebitda 71 % más alto y una utilidad neta 10 veces superior

  • En toda su historia, Cementos Argos alcanza el ebitda operativo más alto logrado en un primer trimestre al obtener los 597.000 millones de pesos, 70,8 % mayor que en 2022.
  • La compañía reportó una utilidad neta de 118.000 millones de pesos durante el ejercicio,10 veces más alta versus el año anterior.
  • El pasado 17 de abril la empresa informó que la acción ordinaria cumple con los criterios estipulados por la Cámara de Riesgos Central de Contraparte de Colombia y la BVC para volver a ser elegible para operaciones repo.
  • Las exportaciones desde la Planta Cartagena de Argos a Estados Unidos crecieron un 81 %.
  • En su reciente Asamblea General de Accionistas la cementera nombró a Carolina Soto Losada como nueva integrante de su Junta Directiva, en reemplazo de Esteban Piedrahíta.

 

Los resultados del primer trimestre del año de Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, siguen mostrando los beneficios de su diversificación geográfica y de su presencia en Estados Unidos. La compañía registró un ebitda operativo de 597.000 millones de pesos, 70,8 % mayor que en 2022, el más alto logrado en un primer trimestre en su historia. En términos de ingresos consolidados, obtuvo 3,4 billones de pesos, que representan un crecimiento del 35,2 % comparado con el año anterior. Estos resultados dan cuenta de la exitosa ejecución de la estrategia de precios, la gestión eficiente de costos y las dinámicas estables en los mercados donde opera la compañía.

 

De manera consolidada, la cementera despachó 3,9 millones de toneladas de cemento, un 0,6 % menor al primer trimestre de 2022, afectación originada, en gran medida, por las caídas leves que se presentaron en el mercado colombiano. Por su parte, los volúmenes de concreto se ubicaron en 1,7 millones de metros cúbicos, con una leve disminución del 2,3 %; esto se debió, principalmente, a las condiciones climáticas desfavorables en Estados Unidos.

 

Considerando las desinversiones no recurrentes efectuadas en 2021 y 2022, los gastos asociados al proceso de listamiento del negocio de Estados Unidos en la Bolsa de Nueva York y las provisiones fiscales no monetarias relacionadas con el pago de cuentas intercompañía de Argos USA a Cementos Argos, la utilidad neta cerró en 118.000 millones de pesos.
Por otro lado, el índice de apalancamiento se ubicó en un nivel de 3,1 veces, con un ligero aumento frente al de diciembre, causado, principalmente, por la acelerada revaluación del peso a finales de marzo.

 

“En el primer trimestre del año experimentamos una dinámica de mercado estable en la mayoría de los territorios en los que tenemos presencia, mejoras secuenciales en los costos, especialmente en combustibles, energía y, en algunos casos, materias primas, y señales macroeconómicas mixtas que nos mantienen optimistas sobre las tendencias a mediano plazo. Más allá de las constantes condiciones retadoras, seguimos dando pasos contundentes hacia nuestro propósito de crear valor para la compañía, nuestros inversionistas, los clientes y otros grupos de interés. El esfuerzo, la vocación y el compromiso de los cerca de 7.000 colaboradores de Argos y los sólidos fundamentales con los que contamos seguirán siendo claves para continuar capturando oportunidades de crecimiento y construyendo el Argos del futuro que nos soñamos» 

 

Juan Esteban Calle, presidente de Cementos Argos.

 

 

 

Durante el ejercicio, la organización reportó avances significativos en los cinco pilares de su programa SPRINT, acrónimo de Share Price Recovery Initiative, que traduce Iniciativa para la Recuperación del Precio de la Acción, que busca potenciar iniciativas para la creación de valor:

  1. Foco en resultados operativos y financieros sólidos: Argos alcanzó un ebitda operativo récord en un primer trimestre, que representa la expansión del margen en 368 puntos básicos, y obtuvo una utilidad neta consolidada diez veces más alta que la del año anterior.
  2. Incremento de distribuciones de dividendos a los accionistas y recompras de acciones: La compañía pagó 128.000 millones de pesos en dividendos en abril. Asimismo, avanza, de manera comprometida, en la implementación de alternativas para lograr distribuir los dividendos adicionales y la implementación del programa de recompra antes de su próxima Asamblea General de Accionistas en 2024.
  3. Mejoramiento de visibilidad del valor de las operaciones y continuidad del proceso para cotización del negocio de Estados Unidos en la Bolsa de Valores de Nueva York: La cementera llevará a cabo el listamiento en Estados Unidos cuando las condiciones del mercado sean apropiadas.
  4. Mejoramiento de la liquidez de las acciones ordinarias para que nuevamente sean elegibles para operaciones repo dentro de la Bolsa de Valores de Colombia (BVC): Argos anunció el 17 de abril que la acción ordinaria cumple con los criterios estipulados por la Cámara de Riesgos Central de Contraparte de Colombia y la BVC para volver a ser elegible para operaciones repo.

 

Por su parte, en cuanto a la estructura organizacional, en la reciente Asamblea General de Accionistas la empresa nombró a Carolina Soto Losada como nueva integrante de su Junta Directiva, en reemplazo de Esteban Piedrahíta. Entre otras posiciones, Carolina fue alta consejera para el Sector Privado y Competitividad de la Presidencia de Colombia y codirectora del Banco de la República. Actualmente es asociada sénior de Dattis Comunicaciones.

 

Estados Unidos

Durante el ejercicio, los volúmenes de cemento se incrementaron un 7,1 % y alcanzaron 1,5 millones de toneladas, apalancados por la importación del producto incentivada por la amplia red logística de puertos y terminales con los que cuenta la organización. Los despachos de concreto disminuyeron un 2,5 % y se ubicaron en 1,1 millones de metros cúbicos, afectados, en gran medida, por condiciones climáticas perjudiciales en la región, específicamente en Georgia.

Estados Unidos reportó ingresos por 416 millones de dólares, lo que representa un incremento del 22 % en relación con el mismo periodo del año anterior; y el ebitda fue de 65 millones de dólares, un 77 % más que el primer trimestre de 2022, lo que apalancó la expansión del margen en 483 puntos básicos frente a ese año.

 

Colombia

Los volúmenes de cemento se ubicaron en 1,4 millones de toneladas, con una disminución del 4,6 %, impactados, principalmente, por la caída del mercado local y el cierre de la vía principal entre Popayán y Pasto, lo que alteró la eficiencia logística de suministro al suroeste del país, donde la compañía tiene una presencia relevante. Los de concreto, por su parte, cerraron en 621.000 de metros cúbicos, con una reducción del 4,3 %.

Del total de despachos, los volúmenes de venta al exterior fueron 345 millones de toneladas, con un aumento del 16 %. En esta misma línea, las exportaciones a Estados Unidos crecieron un 81 %, lo que fortalece la presencia de la compañía en el mercado Norteamericano.

En un entorno retador, los ingresos alcanzaron los 712.000 millones de pesos, un 13 % superiores al mismo trimestre de 2022. Además, el ebitda se ubicó en 181.000 millones de pesos, un 39 % mayor que el año pasado.

 

Caribe y Centroamérica

Los despachos de cemento fueron de 1 millón de toneladas, con una reducción de 5,2 % frente a los primeros tres meses del año anterior, esta leve afectación es el resultado de la estrategia de Argos de reemplazar volúmenes de trading por exportaciones desde su Planta Cartagena, en Colombia, para el suministro de sus mercados en la región. Los de concreto se ubicaron en 71.000 de metros cúbicos, un 22 % superior.

La empresa reportó ingresos por 145 millones de dólares, es decir, un aumento del 5 %, y un ebitda de 30 millones de dólares, que creció 2 %.

Estos resultados estuvieron apalancados, en buena medida, por la satisfactoria recuperación de los volúmenes de cemento en Panamá y República Dominicana, que se incrementaron un 21 % y 14 %, respectivamente, y la apuesta por nuevos productos que diversifican la propuesta de valor de Argos en Panamá.

Nota: Las cifras financieras y operativas aquí expresadas se basan en los números ajustados, excluyendo las operaciones no recurrentes y no esenciales.
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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.