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Resultados financieros 4T 2023

Con máximos históricos en ebitda y margen en 2023, Argos comienza una nueva era de su presencia en Estados Unidos y fortalece su potencial de crecimiento en LATAM

  • Argos alcanzó un ebitda consolidado anual de 2,7 billones de pesos*, 30 % superior al de 2022.
  • Con la combinación de activos con Summit Materials, Argos inicia un nuevo modelo de gestión de su presencia en el mercado americano, como accionista mayoritario de una empresa líder en la industria de materiales de construcción con escala nacional y alto potencial de crecimiento.
  • Argos lanza el programa SPRINT 2.0, apalancado en el progreso materializado el año anterior, con ambiciosas metas en los distintos frentes de trabajo y un pilar adicional de conversión de acciones preferenciales en ordinarias.

 

 

Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, reportó al cierre de 2023 un ebitda consolidado ajustado de 2,7 billones de pesos*, que representa un aumento del 30 % con respecto a 2022 y es el más alto en toda la historia de la compañía, apalancado en una dinámica constructiva de precios en todas las regiones, eficiencias de costos y mejoras en productividad. El margen ebitda ajustado* se situó en el 21,1%, con incremento de 329 puntos básicos. Los ingresos consolidados se ubicaron en 12,7 billones de pesos, con un incremento del 9,7 %, mientras que los despachos registraron 15,7 millones de toneladas de cemento y 6,7 millones de metros cúbicos de concreto, con disminuciones del 3 % y del 9 % respectivamente.


El 12 de enero de 2024, la compañía cerró con éxito la combinación de activos con Summit en Estados Unidos, compañía listada en NYSE desde 2015, un hito que permite la transición hacia un nuevo modelo de negocio para gestionar la presencia en el mercado americano luego de haber ejecutado una estrategia de crecimiento disciplinada desde la llegada a ese país en 2005.

 

Esta transacción reconoció el valor de las operaciones de Argos en Estados Unidos en 3.200 millones de dólares, equivalentes a 1,5 veces más que el valor de mercado de toda la compañía en la Bolsa de Valores de Colombia al momento del cierre, entregando un pago en efectivo de 1.200 millones de dólares y una participación del 31 % en Summit Materials, que convierte a la compañía en el mayor accionista de una empresa líder de la industria de materiales de construcción en USA, con un valor total cercano a los 9.000 millones de dólares, integrada verticalmente, con escala nacional y múltiples oportunidades de crecimiento continuo en Norteamérica. Adicionalmente, el consecuente desapalancamiento de la estructura de capital de Argos abre un nuevo capítulo para la compañía al aprovechar las oportunidades de abastecer con cemento, agregados y otros materiales una plataforma más grande en los EE. UU., así como mayores posibilidades de expansión dentro de la región LATAM.

 

En 2023 se ejecutó con éxito el programa SPRINT, Iniciativa para la Recuperación del Precio de la Acción, con sus cinco pilares: 1) Foco en resultados financieros y operativos sólidos con énfasis en rentabilidad; 2) Incremento de distribuciones a los accionistas; 3) Programa de recompra de acciones; 4) Listamiento del negocio de Estados Unidos, y 5) Designación de creador de mercado local para mejorar la liquidez de las acciones ordinarias.

 

Desde su lanzamiento, el 20 de febrero de 2023, hasta el 31 de diciembre, el precio de la acción ordinaria de Argos pasó de 2.744 pesos a 6.110 pesos, lo que, junto con las distribuciones de capital a los accionistas, representa un rendimiento total (TSR) del 138 %, mientras que la acción preferencial tuvo un TSR de 159 % en el mismo periodo.

«Nuestros resultados de 2023 respaldan firmemente la visión de creación de valor a largo plazo, no sólo en Estados Unidos, sino también en nuestros mercados latinoamericanos. Los sólidos resultados del ejercicio 2023 son el reflejo del esfuerzo y el compromiso de nuestros miles colaboradores y dan cuenta de nuestra disciplinada estrategia de crecimiento, eficiencia y enfoque en el cliente, de nuestro compromiso con nuestros grupos de interés y del éxito de SPRINT, Iniciativa para la Recuperación del Precio de la Acción, programa enfocado en generar rentabilidad para nuestros inversionistas, al tiempo que contribuimos a la consolidación de una sociedad más sostenible, próspera e inclusiva».

Juan Esteban Calle, presidente de Cementos Argos.

Desempeño Regional Estados Unidos

El ebitda operacional ajustado de la regional al cierre de 2023 se situó en 365 millones de dólares*, con un crecimiento del 43 % y un margen ebitda del 21,4 %, 523 puntos básicos por encima del alcanzado en 2022, resultados que fueron impulsados por la implementación continua de una estrategia centrada en la rentabilidad, la robusta dinámica de precios a lo largo del año y las condiciones favorables en los costos de combustibles.

 

La regional despachó 6 millones de toneladas de cemento y 4 millones de metros cúbicos de concreto.

 

Desempeño Regional Colombia

El ebitda total de Colombia se ubicó en 744.000 millones de pesos, con aumento del 23 %, y un margen ebitda del 25,2 %, 283 puntos básicos por encima del registrado al cierre de 2022, producto del despliegue y ejecución de una estrategia integral en toda la cadena de valor con eficiencias operativas incrementales, un enfoque en la generación de valor para nuestros clientes y una rigurosa disciplina de costos para superar las desafiantes condiciones del mercado nacional, que experimentó una contracción del 4,5 % en los despachos de cemento por factores como la disminución de la actividad inmobiliaria, el despliegue estable pero no mejorado de los proyectos de infraestructura y la incertidumbre en condiciones macroeconómicas.

 

La regional logró volúmenes de 5,8 millones de toneladas de cemento; 2,4 millones de metros cúbicos de concreto y 991.000 toneladas de agregados.

 

Desempeño Centroamérica y Caribe

El ebitda al 31 de diciembre de 2023 se ubicó en 124 millones de dólares, igual al registrado en 2022, con un margen ebitda del 22,8 %.

 

De forma consolidada en Centroamérica y Caribe, los despachos alcanzaron 3,8 millones de toneladas de cemento y 277.000 metros cúbicos de concreto.

 

Centroamérica, integrado por Panamá, Honduras y Guatemala, se caracterizó por una dinámica de industria estable en la mayoría de los países de operación y una evolución positiva de volúmenes y precios en los mercados locales, que compensaron con éxito las presiones inflacionarias aún presentes en la región, provenientes de materias primas y energías.

 

Por su parte, el Caribe, compuesto por República Dominicana, Puerto Rico, Haití, Guayana Francesa y las Antillas, presentó un desempeño general positivo, pero con resultados afectados por la compleja situación de Haití.

 

La presencia de Argos en esta región es clave para desarrollar nuevos negocios, como la plataforma de agregados que se continúa explorando, aprovechando la destacada trayectoria local, capacidades logísticas y conocimiento de los mercados locales para capturar oportunidades e impulsar una mayor expansión.

 

Lanzamiento de SPRINT 2.0

Con la presentación de los resultados al cierre de 2023, Argos lanza el programa SPRINT 2.0, apalancado en el progreso materializado el año anterior, con ambiciosas metas en los distintos frentes de trabajo y un pilar adicional de conversión de acciones preferenciales en ordinarias, que se someterá a aprobación de los accionistas en la Asamblea Ordinaria que se realizará el 18 de marzo de 2024. Todo ello, con el propósito de seguir avanzando en el objetivo de desbloquear el valor fundamental de las acciones en el mercado y el compromiso de ofrecer mayor valor a los accionistas.

*Resultado ajustado excluyendo los gastos no recurrentes de pagos de asesores de los procesos de transformación de Argos USA.


Para información adicional, puedes contactar a:
Piedad Monsalve, gerente de Comunicaciones y Reputación I pmonsalve@argos.com.co

Indira Díaz, directora de Relación con Inversionistas | idiaz@argos.com.co

Síguenos en X (antes Twitter) @Cementos_Argos

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.