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Resultados Financieros 1Q 2024

Con positivos resultados en el primer trimestre y en línea con la exitosa ejecución de SPRINT 2.0, Argos propone distribución adicional de dividendos con corte al 31 de marzo de 2024 y ampliación de la recompra de acciones

  • El margen ebitda de la compañía se expandió 238 puntos básicos durante el trimestre, manteniendo la tendencia positiva de crecimiento en Colombia, Centroamérica y Caribe.
  • Producto de la combinación de las operaciones en Estados Unidos con Summit Materials, desde el primer trimestre de 2024, Argos registra en sus estados financieros el 31 % de la utilidad neta generada por Summit, como método de participación.
  • Con la reducción de deuda y la mayor flexibilidad financiera, Argos cerró el trimestre con un indicador de deuda a ebitda de 2 veces, potenciando su capacidad de explorar oportunidades de crecimiento en sus distintos negocios en la región.

 

Argos, empresa de cementos de Grupo Argos, registró al 31 de marzo de 2024 un ebitda ajustado de 291.000 millones de pesos, 2 % por encima del valor registrado en el mismo periodo del año anterior, y un margen ebitda de 22,2 %, con una expansión de 238 puntos básicos.

 

Este resultado evidencia la efectividad de las estrategias implementadas para responder a las condiciones de incertidumbre y los desafíos competitivos en los mercados locales, que compensan la disminución del 13 % y 6 % en los volúmenes de cemento y concreto, respectivamente, y el consecuente decrecimiento del 9 % en los ingresos consolidados, debido en gran parte a que se tuvieron 5 días hábiles menos en el periodo, por los feriados de Semana Santa que para el año en curso estuvieron dentro del primer trimestre de 2024, afectando la base comparable con el 2023.

 

En los resultados, la compañía también destaca que la combinación entre la operación de Argos en Estados Unidos y Summit Materials crea cambios relevantes que se empiezan a visualizar en los estados financieros desde el primer trimestre de 2024.

 

En relación con esta transacción, se registró una utilidad extraordinaria de 1.400 millones de dólares durante el primer trimestre del año, en la línea de operaciones discontinuas. Al tipo de cambio del 12 de enero de 2024, fecha del cierre de la operación, el registro contable en pesos colombianos en el estado de resultados fue de 5,3 billones.

 

Con el dinero recibido en efectivo, Argos reduce significativamente su endeudamiento en un 70 % y fortalece su posición financiera. Para el primer trimestre, la relación entre la deuda neta y el ebitda cerró en 2 veces.

 

Tras la combinación de activos con Summit, las operaciones en Estados Unidos no se consolidarán en los resultados. En su lugar, se registrará como método de participación el 31 % de la utilidad neta generada por Summit en cada ejercicio.

 

El nuevo modelo de negocio de Argos aprovecha una exposición significativa a la industria de materiales de construcción en Estados Unidos, a través de la participación del 31 % en Summit Materials; mantiene la operación directa de activos de cemento y concreto en Colombia, Centroamérica y el Caribe con un ebitda anual de cerca de 300 millones de dólares; y fortalece palancas de crecimiento y emprendimientos adicionales en trading, exportaciones, arcillas calcinadas y agregados, con todo el potencial para explorar y capturar oportunidades de escalamiento y proyección en sus principales líneas de negocio e iniciativas en las diferentes geografías.

 

Desempeño Región Colombia

En Colombia, a nivel de industria se registró una disminución del 9,1 % en los despachos de cemento. En el caso de Argos, la disminución fue del 8,7 % en los despachos totales de cemento y del 6,3 % en los despachos de concreto.

 

Sin embargo, la dinámica de precios junto con las eficiencias operativas y la rigurosa disciplina de costos permitieron registrar un ebitda de 197.000 millones de pesos al cierre de marzo de 2024, un 8,8 % más que en el mismo periodo del año pasado. El margen ebitda fue del 26,5 %, 263 puntos básicos más que en el primer trimestre del 2023.

 

Desempeño Región Centroamérica y Caribe

De manera consolidada, la región Centroamérica y Caribe demostró un sólido desempeño en el primer trimestre, logrando un ebitda de 34 millones de dólares, con incremento del 14 % frente al mismo periodo del año anterior, y un margen ebitda de 23,6 %, con una expansión de 301 puntos básicos.

 

Particularmente en Centroamérica, los mercados de Honduras, Panamá y Guatemala se mantuvieron estables durante el primer trimestre del año en comparación con 2023, con mejoras en precios y costos que apalancaron mejores márgenes. En el periodo, los volúmenes de cemento en Centroamérica totalizaron 417.000 toneladas y aumentó 2,5 %, alcanzando los 18 millones de dólares, con un margen ebitda de 27,5 %, 116 puntos básicos por encima del año pasado.

 

Respecto al Caribe, la contracción del volumen del 13 % en comparación con el año anterior se debe enteramente a la situación en Haití, cuyos problemas sociales y políticos se vienen intensificando desde el segundo trimestre de 2023. Excluyendo este impacto, los volúmenes de cemento en el resto de las geografías de la región exhibieron un aumento interanual del 4 %.

 

Se destacan los resultados de República Dominicana, Puerto Rico y las Antillas, que fueron los principales impulsores de la expansión de 36,5 % en términos de ebitda del trimestre y un margen ebitda global de 19 %, 668 puntos básicos por encima de los resultados del primer trimestre del 2023.

 

En relación con el negocio de Trading, en el primer trimestre comenzó la operación de los nuevos acuerdos complementarios con Summit, producto de los cuales, Argos gestiona todas las importaciones de materiales cementantes y otras materias primas para la operación de esta compañía en Estados Unidos. Durante el periodo, Argos manejó 123 mil toneladas de cemento para Summit y 83 mil toneladas de otras materias primas como escoria. La unidad de Trading exhibió una expansión del ebitda del 16 %, principalmente por los mejores costos de combustible y las eficiencias operativas implementadas en la gestión de la flota.

 

Asamblea con corte al 31 de marzo de 2024

En Reunión Ordinaria celebrada el 18 de marzo de 2024, la Asamblea de Accionistas aprobó la propuesta de llevar a cabo, sólo por este año, una asamblea ordinaria con corte al 31 de marzo de 2024, con el fin de hacer una distribución adicional de utilidades por valor de 429.000 millones de pesos, para pagos de dividendos entre julio de 2024 y enero de 2025, así como autorizar una nueva fase del programa de recompra de acciones por 375.000 millones de pesos adicionales.

 

Con estas cifras, más los recursos aprobados en la Asamblea del 18 de marzo, por 160.000 millones de pesos en dividendos que fueron pagados en abril y 125.000 millones de pesos para recompras que van en una ejecución cercana al 40 %, Argos alcanzará en el ejercicio 2024, tal y como se anunció en SPRINT 2.0, unas distribuciones totales de dividendos por 585.000 millones de pesos y recompras por 500.000 millones de pesos para ser ejecutados en el transcurso de dos años.

 

Exitoso proceso de conversión de acciones

El pasado 3 de mayo concluyó de manera exitosa el proceso de conversión de las acciones con dividendo preferencial y sin derecho a voto en acciones ordinarias, a una ratio de 0,85 acciones ordinarias por una acción preferencial.

 

Esta iniciativa se presentó como la piedra angular del programa SPRINT 2.0 anunciado en febrero de 2024 y se sometió a la aprobación de la Asamblea de Accionistas en la Reunión Ordinaria celebrada el 18 de marzo, obteniendo el voto favorable del 88,02 % de las acciones ordinarias en circulación y del 80,67 % de las acciones preferenciales en circulación, lo que equivale al 100 % de los titulares de acciones ordinarias y preferenciales presentes en la asamblea.

 

Luego de obtener aprobación de la Superintendencia Financiera de Colombia y de un período de recepción de notificaciones de no conversión de 10 días hábiles, durante los cuales, aquellos accionistas que decidieron conservar sus acciones preferenciales comunicaron tal decisión a la compañía, el 99,8 % de las acciones preferenciales se convirtieron en acciones ordinarias y, de esta manera, estas últimas pasan a representar el 99,96 % de las acciones en circulación de Argos.

 

Como resultado, hoy Argos es una empresa cuyo capital está representado de manera casi exclusiva por acciones ordinarias. Además, los cerca 1.300 millones de dólares logrados en capitalización bursátil ajustada por flotante de estas acciones superan el umbral mínimo requerido para entrar en el índice MSCI de Mercados Emergentes. Esto otorga mayor visibilidad para los inversores internacionales y permite contar con condiciones adecuadas para desarrollar nuevas iniciativas en el propósito de cerrar aún más la brecha entre el valor de mercado de las acciones y su valor fundamental.

*Las cifras discutidas en este comunicado son ajustadas. Para un detalle sobre los ajustes efectuados por favor referirse a los anexos de la presentación de resultados trimestral disponible en https://ir.argos.co/informacion-financiera/reportes-trimestrales/

Para información adicional, puedes contactar a:
Piedad Monsalve, gerente de Comunicaciones y Reputación I pmonsalve@argos.com.co

Indira Díaz, directora de Relación con Inversionistas | idiaz@argos.com.co

Síguenos en X @Cementos_Argos

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

RAQUEL YEPES

Directora de Comunicaciones
ryepess@argos.com.co
(57 4) 3198700 | Extensión: 64318
313 791 6901

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.