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RESET, PALANCA DE ARGOS PARA CERRAR EL ÚLTIMO TRIMESTRE CON UN AUMENTO DE 16,3 % EN EL EBITDA*

  • El ebitda* consolidado de la compañía en el año aumentó 4,5 % y llegó a COP 1,7 billones.
  • Entre los hitos de Reset asociados a liquidez, Argos logró reducir su deuda, cerrar con una sólida posición de caja y alcanzar USD 115 millones en ahorros durante todo 2020.
  • De forma consolidada, en el último trimestre, la compañía incrementó sus despachos de cemento en un 2 %, con un aporte significativo de la Regional Caribe y Centroamérica, donde el crecimiento fue de 13,5 %.
  • Argos cerró 2020 con la satisfacción de haber conservado sus cerca de 3.733 puestos de trabajo en Colombia y 3.356 en sus otras regionales, así como con una utilidad neta positiva de COP 78.000 millones.

Principales avances de Reset, plan integral de Argos para mitigar los efectos del COVID-19:

Salud, seguridad y empleo:

  • Implementación exitosa de los protocolos de salud y seguridad para proteger a todos los actores de la cadena de valor.
  • Reinicio de operaciones en condiciones de bioseguridad en todos los países donde la compañía está presente.
  • Protección de 3.733 empleos en Colombia y 3.356 en las otras regionales.

Liquidez:

  • Generación de flujo de caja libre por COP 1 billón que permitió terminar con una sólida posición de caja de COP 621.000 millones al cierre de 2020, al tiempo que se redujo la deuda total en el año.
  • Ahorros de USD 11,6 millones durante el cuarto trimestre y de USD 115 en el año, excediendo la meta inicial de USD 94 millones.

Excelencia operacional:

  • Aumento en la adopción de la plataforma Argos ONE en las tres regionales.
  • Implementación del gemelo digital que, mediante el análisis de datos y la inteligencia artificial, mejora la variabilidad y calidad de los productos y garantiza la combinación óptima de activos en las operaciones. Se espera un ahorro anual de USD 13 millones a partir de 2022.

“Gracias a nuestra flexibilidad y resiliencia y al compromiso, la creatividad y la contribución de nuestros colaboradores, en 2020 logramos un resultado operativo incluso superior al del 2019; dimos pasos relevantes en materia de flexibilidad financiera; profundizamos la eficiencia organizacional; fortalecimos nuestro portafolio con productos y servicios especializados y continuamos creando valor social para los distintos grupos de interés. La experiencia vivida en el último año nos permitirá estar más preparados para afrontar los retos y aprovechar las oportunidades que nos presente el futuro”.

 

Juan Esteban Calle, presidente de Argos.

Juan Esteban Calle-3

En medio de un año de incertidumbre y complejidad, en el que la prioridad para las empresas pasó a ser sostenerse, preservar caja, conservar los puestos de trabajo y mitigar al máximo los impactos negativos, los resultados de Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, fueron satisfactorios.

 

Al cierre del cuarto trimestre, la compañía reportó un ebitda* de COP 448.000 millones, lo que representa un aumento de 16,3 % frente al mismo trimestre de 2019, como resultado de una mayor dinámica económica en las tres regionales y las eficiencias de costos y gastos capturadas en la ejecución del programa Reset. Asimismo, logró, de manera acumulada, COP 1,7 billones de ebitda*, un 4,5 % más. Los ingresos de octubre a diciembre fueron de COP 2,3 billones, con una disminución del 1 %, y los acumulados se situaron en COP 9 billones, un 4 % menos que el año anterior. En 2020 la utilidad neta positiva fue de COP 78.000 millones.

 

La empresa destaca el incremento de 2 % en los volúmenes de cemento durante los últimos tres meses del año, en los que despachó cerca de 4 millones de toneladas, aumento influenciado, principalmente, por una mayor actividad de exportaciones desde Cartagena y el trading en la Regional Caribe y Centroamérica. Con respecto a la cifra acumulada, esta es de cerca de 15 millones de toneladas, con una reducción del 9,1 %.

 

El volumen de concreto ajustado, excluyendo en las cifras de 2019 los despachos de las plantas de concreto desinvertidas en Estados Unidos el año anterior, presentó un descenso del 15,8 % durante el trimestre y de 16,3 % interanual, lo que refleja una dinámica más lenta en el segmento comercial en Estados Unidos y en la construcción formal en Colombia, además de las afectaciones por los huracanes y las intensas lluvias en Estados Unidos y los cierres de entre diez y doce semanas que presentaron las operaciones en Colombia y la mayoría de mercados en Centroamérica y el Caribe por la pandemia.

 

Este impacto fue compensado por las mejoras de precios en Colombia y EE. UU., eficiencias en costos y gastos en todas las operaciones y la devaluación del peso colombiano.

 

Desempeño de las regionales:

– En Estados Unidos, las iniciativas para aumentar la rentabilidad condujeron al crecimiento de 15,8 % en el ebitda* trimestral. Durante ese mismo periodo, Reset generó ahorros por USD 4,6 millones.

 

Al cierre del trimestre, los despachos de cemento decrecieron 3 %, mientras que los de concreto disminuyeron 15,9 %. Lo anterior, refleja el impacto de las adversas condiciones climáticas y las desafiantes condiciones del mercado en el segmento comercial que fueron parcialmente compensadas por una mayor contribución de los segmentos residencial e infraestructura en las ventas de concreto. Precios ligeramente más altos y menores volúmenes provocaron una contracción de los ingresos. Sin embargo, en las Carolinas y el sur del país, los volúmenes del último trimestre crecieron interanualmente a dos dígitos, ya que la compañía logró impregnar su sello Argos en relevantesproyectos como centros de distribución y grandes bodegas. De manera acumulada, los despachos de cemento de redujeron 6,4%  y los de concreto 9,9%

 

El desempeño de esta regional, a lo largo del año, fue muy satisfactorio a pesar de los retos derivados de condiciones climáticas y los efectos en la economía ante la incertidumbre por el COVID-19 y las elecciones presidenciales. El ebitda* consolidado de la compañía en Estados Unidos alcanzó los USD 257 millones, con un crecimiento del 6,3 % con relación al de 2019.

 

“Visualizamos un futuro lleno de oportunidades. Continuamos operando con toda la energía para ayudar a acelerar la reactivación económica y la recuperación de los indicadores de crecimiento y los niveles de empleo. Es el momento de renovar la esperanza y seguir aunando esfuerzos que contribuyan al cierre de brechas de equidad”, concluyó Juan Esteban.

– En Colombia, Argos alcanzó, en el cuarto trimestre, USD 1,9 millones de ahorros derivados de Reset. Durante los últimos tres meses de año, los volúmenes de cemento y concreto presentaron una reducción de 1,6 % y de 12 %, respectivamente. Igualmente, los ingresos de la regional, en este periodo, decrecieron 3 % y el ebitda*, un 1,7 %.

 

Aunque la industria en general se vio golpeada en sus resultados de 2020, el país presentó una dinámica favorable en el segmento residencial, reflejo de la implementación del exitoso programa del Gobierno nacional que busca entregar un total de 200.000 subsidios para adquirir vivienda entre 2020 y 2022. En este contexto, los despachos acumulados de cemento y concreto disminuyeron 18,3 % y 25,7 %, respectivamente. Por su parte, los ingresos del año fueron 15,3 % menos que en 2019 y el ebitda* fue inferior en 17,5 %, cerrando el año en COP 401.000 millones.

 

– La Regional Caribe y Centroamérica reportó USD 1,8 millones de ahorros enmarcados en Reset durante el trimestre. Por su parte, una mayor actividad en las exportaciones y el trading impulsó el crecimiento del volumen de cemento durante los tres finales meses del año, cifra que se incrementó en 13,5 % frente al mismo periodo de 2019. Lo anterior, compensó, parcialmente, la caída de precios y la revaluación de la moneda en Haití. Durante este mismo periodo, los ingresos se mantuvieron estables y el ebitda decreció 1,7 %.

 

En cuanto al desempeño acumulado del año, los despachos de cemento en mercados locales disminuyeron 3,3 % como consecuencia del impacto de dos huracanes, las prolongadas medidas de aislamiento y las limitaciones para inversión en infraestructura, dada la focalización de los presupuestos públicos en la atención de la pandemia. En 2020, los ingresos se redujeron en 16,6 % y el ebitda en 20,7 %, alcanzando USD 117 millones.

 

No obstante, la velocidad de recuperación de la demanda, jalonada primordialmente por el segmento de autoconstrucción, en mercados como República Dominicana, Puerto Rico y Honduras ayudaron a que los resultados consolidados de la regional sufrieran menos de lo proyectado, teniendo en cuenta la magnitud de los retos enfrentados.

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.