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Máximos históricos en ingresos y ebitda operativo de Cementos Argos en 2022 apalancan programa de readquisición de acciones y aumento en distribuciones a accionistas en un 80 %

  • Los despachos consolidados alcanzaron 16,2 millones de toneladas de cemento y 7,5 millones de metros cúbicos de concreto.
  • La compañía finalizó el ejercicio con el indicador de endeudamiento en un nivel de 2,8 veces, el más bajo de los últimos nueve años.
  • Por décimo año consecutivo, Argos fue reconocido en el Índice de Sostenibilidad Dow Jones como uno de los tres principales líderes de la industria a nivel global.

 

Argos, compañía de cemento del Grupo Argos, registró al cierre de 2022 un máximo histórico en términos de ingresos consolidados, con un total de 11,7 billones de pesos que representan un crecimiento del 23,7 % frente al 2021, al tiempo que alcanzó un ebitda operativo récord al superar los 2,1 billones de pesos, con una mejora de 6,6 % en comparación con el año anterior. Este resultado está en línea con la orientación proporcionada al mercado al principio de 2022 y fue posible gracias al compromiso, la pasión y la vocación de aportar en equipo, entre los más de 22.000 clientes y los 7.000 colaboradores de la empresa, a la construcción de sueños de vivienda e infraestructura en los 16 países y territorios donde estamos presentes, la ejecución de una exitosa estrategia de precios, una gestión eficiente de costos a lo largo de las operaciones y la planificación cuidadosa y articulada de la cadena de suministro.   

 

De forma consolidada, Argos despachó 16,2 millones de toneladas de cemento, con una leve disminución de 3,7 % frente a 2021, causada principalmente por afectaciones en el negocio industrial en Centroamérica y Caribe. Por su parte, los volúmenes de concreto se ubicaron en 7,5 millones de metros cúbicos de concreto, con un crecimiento de 6,3 %, muy apalancados en el buen desempeño del mercado en Colombia.

 

Después de realizar ajustes necesarios para hacer comparables los ejercicios, considerando particularmente las desinversiones no recurrentes efectuadas en 2021, los gastos asociados al proceso de listamiento del negocio de Estados Unidos en la Bolsa de Nueva York y provisiones fiscales no monetarias relacionadas con el pago de cuentas inter compañía de Argos USA a Cementos Argos, la utilidad neta de operaciones continuadas en 2022 cerró en 403.000 millones de pesos, un 14,4 % inferior a la de 2021, afectada principalmente por el notable aumento de gastos financieros en virtud del incremento de las tasas de interés.

 

El índice de apalancamiento de la compañía disminuyó un 9 %, a un nivel de 2,8 veces, el más bajo de los últimos 9 años. Además, la posición neta de caja consolidada tuvo un aumento de 772.000 millones de pesos y terminó con un saldo de 1,3 billones de pesos al cierre del año.

 

El sólido desempeño operativo y de flujo de efectivo permitirá a la compañía aumentar en aproximadamente 80 % sus distribuciones a los accionistas en 2023, en comparación con el año anterior.

 

Desde la óptica de sostenibilidad, Argos se ratificó en 2022, por décimo año consecutivo, dentro el Índice Dow Jones como uno de los tres principales líderes de la industria a nivel global y fue incluido en el Anuario de Sostenibilidad de Standard & Poor’s dentro del 5 % de las compañías más sostenibles en el mundo, entre más de 7.800 evaluadas en torno a su desempeño transparente e integral.

 

Asimismo, después de un amplio proceso de auditoría, la iniciativa Science Based Targets (SBTi) validó la meta de reducción en un 21 % de las emisiones de CO2 a 2030, reconociendo la validez de la hoja de ruta de Cementos Argos en materia de cambio climático y la probidad de los proyectos específicos que adelanta para lograr los objetivos de disminución en el alcance 1 y 2.

 

SPRINT: programa integral para la creación de valor

Con el compromiso continuar impulsando iniciativas que ayuden a cerrar la brecha entre el precio que está reflejando la acción en la Bolsa de Valores y su valor fundamental, Argos estructuró y puso en ejecución un plan integral denominado SPRINT, acrónimo de Share Price Recovery Initiative, el cual abarca cinco líneas de trabajo:

 

  1. Foco en resultados operativos y financieros sólidos con énfasis en la rentabilidad.
  2. Incremento significativo de las distribuciones de dividendos a los accionistas en 2023, con un monto total de 445.000 millones de pesos.
  3. Lanzamiento de un programa de recompra de acciones por aproximadamente 250.000 millones de pesos.
  4. Mejoramiento de la visibilidad del valor de las operaciones y continuidad del proceso para la cotización del negocio de Estados Unidos en la Bolsa de Valores de Nueva York, cuando las condiciones del mercado sean apropiadas.
  5. Mejoramiento de la liquidez de las acciones ordinarias mediante la firma de un contrato de creación de mercado local, para que nuevamente sean elegibles para operaciones de repo dentro de la Bolsa de Valores de Colombia.

 

Los dividendos adicionales a los de los resultados de 2022 y el programa de recompra de acciones están sujetos a algunos trámites y etapas. Estas iniciativas se someterán a consideración de los accionistas en una Asamblea de Accionistas posterior a la reunión ordinaria de marzo de 2023.

 

Desempeño Regional Estados Unidos

En 2022, los despachos de cemento aumentaron 4,4 % y alcanzaron 6,1 millones de toneladas, mientras que los de concreto crecieron 1 % y se ubicaron en 4,5 millones de metros cúbicos. Los precios aumentaron 16 % en cemento y 18 % en concreto.

 

Estados Unidos registró ingresos por valor de 1.500 millones de dólares, con incremento del 16,4 %; y un ebitda anual de 256 millones de dólares, con disminución del 4 %, debido, fundamentalmente, a aumentos significativos en los costos variables de la operación como resultado de la alta inflación en los precios de los energéticos por la coyuntura global.

Desempeño Regional Colombia

Los volúmenes de cemento alcanzaron 6 millones de toneladas, con un leve incremento de 0,8 % como resultado de la estrategia de recuperación de precios en un contexto en el que los precios de cemento en Colombia continúan significativamente por debajo de los precios de paridad de importación. Dentro del total de despachos, los volúmenes de exportación marcaron un récord al ubicarse en 1,2 millones de toneladas, con crecimiento del 28,2 %. Los volúmenes de concreto alcanzaron los 2,7 millones de metros cúbicos, presentando un crecimiento del 13,6 %, impulsados por la construcción de vivienda formal y la buena dinámica de los proyectos de infraestructura. Los precios locales del cemento crecieron 19 % y los de concreto aumentaron 13 %.

 

Colombia registró ingresos por valor de 2,7 billones de pesos, con crecimiento del 11,8 % año a año, mientras que el ebitda cerró en 605.000 millones de pesos, con incremento del 5,7 %.

 

Desempeño Regional Centroamérica, Caribe y Trading

Los despachos alcanzaron los 4 millones de toneladas de cemento, con una variación del -18,5 %, y 273.000 metros cúbicos de concreto, con un crecimiento del 42,5 %. Los precios aumentaron un promedio de 14 % en concreto y 29 % en cemento, en virtud de la dinámica mundial del comercio que ha llevado a los valores más altos de la paridad de importación en los mercados con alta exposición a la oferta internacional.

 

La Regional Centroamérica y Caribe registró ingresos por 541 millones de dólares, con incremento del 3,1 % versus 2021, y un ebitda de 123 millones de dólares, que decreció en 8,1 %.

 

Con niveles de precios más altos y una inflación más estable, Cementos Argos espera poder capturar en 2023 las oportunidades que surgen en las tres regionales, a fin de maximizar el valor para sus accionistas y demás grupos de interés.

 

 

 

 

Nota: Las cifras financieras y operativas aquí expresadas se basan en los números ajustados, excluyendo las operaciones no recurrentes y no esenciales.

 

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

RAQUEL YEPES

Directora de Comunicaciones
ryepess@argos.com.co
(57 4) 3198700 | Extensión: 64318
313 791 6901

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.