Argos ONE

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Ebitda consolidado de Argos creció 8% y sus indicadores clave mejoraron de forma sustancial en 2018

  • La compañía alcanzó 1,54 billones de pesos en ebitda, con un crecimiento del 8% y un margen ebitda del 18,3%.
  • La utilidad neta aumentó de forma significativa al superar los 178.500 millones de pesos
  • Con la disminución del 6% en los gastos de administración y ventas, la mejora en la estructura de costos de sus operaciones, la exitosa ejecución de su plan de desinversiones y el buen manejo del capital de trabajo se evidencia el resultado positivo que tiene la implementación de su programa de eficiencia y competitividad BEST.

 

Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, alcanzó 1,54 billones de pesos en ebitda, con un crecimiento del 8% y un margen ebitda del 18,3%, al tiempo que registró 178.563 millones de pesos de utilidad neta, cifra sustancialmente superior a la de 2017. Este resultado se soporta en la diversificación geográfica, el incremento de la flexibilidad financiera como factor relevante para la ejecución exitosa a largo plazo de la estrategia enfocada en los clientes, y los esfuerzos de toda la organización para avanzar en eficiencia y competitividad, entre los que sobresale la disminución del 6% en gastos de administración y ventas.

 

La compañía terminó el año con un índice de deuda neta sobre ebitda más dividendos de 3,7 veces, con un mejoramiento significativo respecto del indicador de 4,6 presentado al cierre de 2017, como resultado de la optimización de capex, el esfuerzo en liberación de capital de trabajo y una ejecución exitosa de desinversiones de activos no operativos y no estratégicos.


Adicionalmente, este año, en el marco de la gestión y sustitución de pasivos para mejorar la estructura de duración y costo financiero de la deuda, la organización colocó bonos ordinarios por 500.000 millones de pesos con una vida media de 9,5 años, en una emisión que tuvo una
sobredemanda de 1,8 veces el monto inicial ofrecido. También, obtuvo un crédito sindicado por 600 millones de dólares, que mejoró significativamente el perfil de deuda.

 

Por su parte, en medio de un contexto de negocio altamente retador, la compañía despachó 16 millones de toneladas de cemento, con una variación de -1%, y 10,3 millones de metros cúbicos de concreto, con una variación de -3%, que representaron ingresos consolidados por 8,4 billones de pesos, 1,4% menos que en 2017.

 

“Estamos muy contentos con los resultados alcanzados en 2018 en términos de avances en eficiencia y competitividad, crecimiento del ebitda consolidado, optimización del capital de trabajo y capex, que redundan en una disminución sustancial en el stock de deuda, lo que nos da mayor flexibilidad financiera para seguir creciendo y, lo más importante, contribuyendo de la mano de nuestros clientes a hacer realidad los sueños de vivienda e infraestructura para millones de personas en los 15 países donde tenemos presencia”, destacó Juan Esteban Calle, presidente.

 

Desempeño de los negocios por regiones:
En Estados Unidos, aunque la economía continúa mostrando fundamentales sólidos y saludables de  crecimiento, fue un año retador para la industria de la construcción, especialmente por el exceso de lluvia durante el año. El gasto público en infraestructura continuó mostrando muy buena dinámica, mientras el mercado de la vivienda disminuyó su ritmo de crecimiento como resultado del alza en las tasas de interés.


Los despachos alcanzaron 5,7 millones de toneladas de cemento, con una variación de -2%, y 7 millones de metros cúbicos de concreto, 2,5% menos que en 2017, generando ingresos por 1.489 millones de dólares, con una variación de -3,4% y un ebitda de 239 millones de dólares, muy similar al del año anterior.


En 2019 Argos espera crecimiento en volúmenes, tanto por la construcción pública, que representa el 40% del consumo total en Estados Unidos, como por el segmento comercial en medio de un panorama laboral saludable, la tendencia positiva en la confianza del consumidor, el mayor ingreso disponible de las familias después de la reforma fiscal y la expectativa de incremento más moderado de tasas de interés.
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En Colombia el sector de la construcción comenzó a mostrar señales de recuperación a partir del segundo semestre, con crecimiento del volumen tanto en cemento, como en concreto por una mayor demanda en el segmento de consumo masivo, un mejor entorno macro y un aumento en el consumo de las obras civiles, particularmente de los proyectos 4G, donde Argos es líder y provee alrededor del 70% de las unidades funcionales que han sido adjudicadas.


Se destaca un ebitda de 433.905 millones de pesos con una variación del 16,7% con respecto al año anterior. Por su parte, los despachos de cemento se ubicaron en 5 millones de toneladas, con una variación de -1,8%, y los de concreto totalizaron 2,9 millones de metros cúbicos, con una variación de -3,6%; que dieron como resultado 2,3 billones de pesos en ingresos, 0,4% menos que en 2017.


Varios indicadores generan optimismo con relación a la recuperación que se empieza a evidenciar en la industria, especialmente el crecimiento de los despachos de concreto para obras civiles y una mejor dinámica en la construcción de vivienda No VIS esperada a partir del segundo semestre del 2019. Además, desarrollos de gran magnitud en Bogotá como el Metro serán impulsores del sector en los próximos años.
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Por su parte, en la Regional Caribe y Centroamérica en medio de un entorno retador con algunas operaciones afectadas por importaciones irregulares de cemento y la huelga laboral de los trabajadores de la construcción en Panamá, los despachos alcanzaron los 5,1 millones de toneladas de cemento, con un crecimiento del 1%, y 413.000 metros cúbicos de concreto, con una variación de -6,9%; que representaron ingresos por 593 millones de dólares, 2,2% más que en 2017, y un ebitda de 178 millones de dólares, 3,4% superior al del año anterior.


Particularmente Puerto Rico, impulsado por las obras de reconstrucción después de los impactos de los huracanes Irma y María, presentó un significativo incremento cercano al 40% en los despachos de cemento, evidenciando la capacidad de Argos para atender la demanda creciente al tiempo que trabaja en el mejoramiento de la eficiencia y los costos productivos.
En esta regional se proyecta para este año un comportamiento estable, dada la diversificación de las operaciones de Argos y la cantidad de mercados en los que está presente.
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2018: Un año de importantes reconocimientos a la labor de un grupo humano altamente comprometido:

 

  • Por sexto año consecutivo, Argos se ratificó en el Índice Global de Sostenibilidad Dow Jones como una de las tres cementeras más sostenibles del mundo y, por sexto año también, fue incluida con medalla Gold Class en el Anuario de Sostenibilidad de RobecoSam.
  • Calificó para formar parte de índices referentes en inversión responsable como el Mila de Sostenibilidad para la Alianza del Pacífico, el FTSE4Good y el Vigeo Eiris.
  • Fue elegida como la empresa más innovadora de Colombia por la Asociación Nacional de Industriales (Andi) y la Revista Dinero.
  • Ocupó el quinto lugar entre las empresas con mejor reputación de Colombia según Merco.
  • Recibió el reconocimiento IR (Investor Relations) de la Bolsa de Valores de Colombia.

 

En 2019 Argos continuará enfocando esfuerzos en innovar y servir todos los días mejor a sus clientes, fortalecer la posición competitiva en los distintos mercados, crecer el ebitda, optimizar costos y gastos, capturar sinergias, desinvertir activos no operativos y no estratégicos, gestionar responsablemente el capital de trabajo y reducir capex.

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people's quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company's leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company's supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company's actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.