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Despachos de cemento de Argos crecieron 16,5% y la compañía generó ingresos por 8,5 billones de pesos

Avances en la implementación del programa de eficiencia operacional BEST le permitieron a la compañía adaptarse a las condiciones de un entorno retador y adelantar con éxito el programa de desinversiones acordado para financiar la adquisición de la planta Martinsburg en West Virginia. 

 

▪ Durante el año la Regional Estados Unidos se consolidó como la de mayores aportes en cuanto a ingresos y ebitda.
▪ En Colombia, la organización aumentó 6,6% sus despachos de cemento y la ejecución del programa de excelencia organizacional BEST adelantado representó ahorros por más de 140.000 millones de pesos.
▪ En la Regional Caribe y Centroamérica la compañía alcanzó un hito histórico al comercializar más de 1 millón de toneladas de cemento en Honduras.

 

En 2017, Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, logró avanzar de forma significativa en la implementación de su programa de excelencia organizacional BEST en Colombia, lo que le permitió afrontar de manera disruptiva los retos de la industria y fortalecer su propuesta de valor para estar más cerca de los clientes. En 2018, dicho programa se implementará de forma gradual en sus otras dos regionales.

 

Este año, la compañía continuó ejecutando con éxito el programa de desinversiones anunciado para financiar la adquisición de la planta de cemento de Martinsburg y sus terminales asociados, alcanzando con éxito ventas de activos no operativos por más de 80 millones de dólares, además de la totalidad del portafolio de acciones de Bancolombia.

 

Enmarcado en la estrategia de administración de deuda, que busca optimizar la mejor estructura de duración y costo financiero, y aprovechando las condiciones del mercado en términos de liquidez en Colombia, Argos realizó una emisión de bonos por 1 billón de pesos, con una sobredemanda de 1,7 veces, hecho que reafirma la confianza del mercado colombiano de capitales en el presente y futuro de la compañía y sus negocios.

 

En 2017, el volumen total de cemento despachado por Argos creció un 16,5% al alcanzar los 16,3 millones de toneladas y el de concreto disminuyó un 6,1% al llegar a los 10,6 millones de metros cúbicos. Durante el año la compañía generó ingresos por 8,5 billones de pesos y un ebitda de 1,4 billones de pesos.

 

Por su parte, la utilidad de operaciones continuas fue de 77.227 millones de pesos, resultado que se vio afectado no solo por la desaceleración de la demanda en Colombia, sino por cargos no recurrentes por cerca de 60.000 millones de pesos asociados a la ejecución de BEST, programa que ya produjo resultados por más de 140.000 millones en ahorros y optimizaciones. Este también se afectó en 104.000 millones de pesos debido a la revaloración de pérdidas fiscales que no implican erogación de caja, como resultado de la reforma tributaria en Estados Unidos, que disminuyó la tasa de impuestos de 35% a 21% y que a futuro traerá enormes beneficios a la compañía, producto de la mayor competitividad y dinámica que tendrá ese país con una tasa de tributación menor. El resultado neto del ejercicio después de esos cargos no recurrentes y del interés minoritario fue de -12.548 millones de pesos. Si se excluyeran estos cargos puntuales, la utilidad proforma sería de 152.000 millones de pesos.

 

«2017 fue el año en que nos dimos a la tarea de continuar preparando la empresa para el futuro. Además, continuamos enfrentando disrupciones en la industria y retos en nuestros principales mercados; por eso, nos concentramos en avanzar en el proceso de transformación productiva, consolidamos las más recientes adquisiciones y ejecutamos un ambicioso plan de desinversiones, lo que nos permitió sembrar las semillas para garantizar en los próximos años una adecuada competitividad en todas las geografías, con una marca potente y valorada por nuestros clientes, así como una mejor rentabilidad sobre el capital empleado», afirmó Juan Esteban Calle, presidente de Cementos Argos.

 

Desempeño de los negocios por regiones:

En Estados Unidos, país que se convirtió en el mayor generador de ingresos y ebitda para Argos, durante 2017 los despachos de cemento aumentaron 47,8%, al totalizar 5,9 millones de toneladas. Por su parte, y en alguna medida por las condiciones climáticas presentadas durante el año, los despachos de concreto alcanzaron 7,1 millones de metros cúbicos, un 6,2% menos que en 2016. Cabe destacar que los ingresos de la regional aumentaron 11% al alcanzar 1.541 millones de dólares y el ebitda fue de 240 millones de dólares, un 32,9% más que el año anterior.

 

En esta regional, la compañía realizó la venta de activos no estratégicos de forma exitosa. Por su parte, indicadores como el aumento del 7,9% en el gasto asociado a construcción residencial, el incremento en la venta de viviendas nuevas y la confianza del consumidor, que alcanzaron niveles máximos desde 2008, auguran un importante potencial de crecimiento en este mercado.

 

En Colombia, los despachos de cemento totalizaron 5,3 millones de toneladas y presentaron un aumento del 6,6%, mientras que los de concreto disminuyeron 7,1%, y se ubicaron en cerca de 3 millones de metros cúbicos. En esta regional la compañía reportó ingresos por 2,3 billones de pesos y un ebitda de 415.000 millones.

El periodo no estuvo exento de retos, iniciando por la desaceleración de la demanda de cemento y concreto y por la disminución de precios, impulsado en buena medida por importaciones de orígenes que en algunos casos subsidian los costos de energía, manipulan las tasas de cambio como mecanismo de promoción de sus industrias nacionales y no siguen estrictos estándares ambientales.

 

Resaltamos que 2017 fue el año en que la organización lanzó al mercado colombiano el mayor número de nuevos productos, dentro de los que se destacan el concreto avanzado, el suelo cemento, el microcemento, el cemento de mampostería y tres tipos de morteros secos. Al mismo tiempo, se empiezan a ver resultados derivados de la implementación del programa de eficiencia que ya representa ahorros por más de 140.000 millones de pesos, lo que se ve reflejado en una disminución en los gastos administrativos y en el aumento en el uso de combustibles alternativos.

 

Por su parte, la Regional Caribe y Centroamérica reportó, durante 2017, crecimientos en los despachos de cemento y concreto de 2,3% y 4,3%, respectivamente. Los ingresos en esta regional alcanzaron los 580 millones de dólares, un 5,3% más si se comparan con los de 2016 y el ebitda se ubicó en 173 millones de dólares.

 

En Honduras, 2017 fue un año histórico, dado que la organización alcanzó por primera vez, más de 1 millón de toneladas de cemento vendidas. Allí, Argos continúa viendo interesantes oportunidades de crecimiento, tanto en vivienda como en infraestructura, y mantiene su optimismo con relación a los fundamentales de largo plazo de ese país.

La sostenibilidad: pilar de nuestra estrategia

Gracias a sus prácticas económicas, ambientales, sociales y de buen gobierno, por quinto año consecutivo, Argos fue reconocida como una de las empresas más sostenibles del mundo, al ser incluida en el Índice Global de Sostenibilidad Dow Jones. Además, la compañía recientemente recibió de nuevo la distinción Gold Class en el anuario de RobecoSAM, firma de consultoría que evalúa más de 2.000 compañías anualmente para el Índice Dow Jones.

 

Asimismo, fue elegida para formar parte de índices como el Mila de Sostenibilidad para la Alianza del Pacífico, el FTSE4Good y el Vigeo Eiris. En este mismo sentido, fue reconocida como la Empresa más Sustentable en los Premios Alas20, iniciativa del Centro de Responsabilidad Social y GovernArt.

 

En Colombia, fue destacada como la cuarta empresa con mejor reputación empresarial, según Merco, y recibió el Sello IR de la Bolsa de Valores, que reconoce las buenas prácticas en relación con inversionistas y la divulgación de información al mercado público de valores.

 

Para concluir, los resultados de 2017 y las perspectivas de 2018 reflejan que Argos cuenta con bases firmes y sólidas para afrontar con determinación los desafíos que se le presentan y que con una mayor eficiencia y foco en el cliente continuará consolidándose como una cementera líder en las Américas y capturando las enormes oportunidades que se le presentan en los diferentes países donde tiene la oportunidad de servir.

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people's quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company's leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company's supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company's actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.