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CON INCREMENTOS DEL 11,4% EN INGRESOS Y DEL 14,3% EN EBITDA, ARGOS CERRÓ 2019

  • De forma consolidada, la compañía alcanzó 9,3 billones de pesos de ingresos y 1,7 billones de pesos de ebitda.

 

  • 2019 fue un año de continuidad de la estrategia de flexibilidad financiera e incremento en la preparación para la generación de valor.

 

  • En Estados Unidos, principal mercado de la compañía, las ventas de cemento alcanzaron 6,3 millones de toneladas, con crecimiento récord del 9,5% o alrededor 545.000,000 toneladas. 

 

  • En Colombia se logró una recuperación importante de los precios sustentada en el buen crecimiento de la demanda de la industria y en la aceptación de la propuesta de valor.

 

Argos, empresa de cemento del Grupo Argos, terminó 2019 de forma satisfactoria con ingresos consolidados por 9,3 billones de pesos, con incremento del 11,4%, y un ebitda consolidado de 1,7 billones de pesos, superior en 14,3% al del año anterior, con un margen del 18,7%.

 

La utilidad operacional superó los 838.000 millones de pesos, equivalentes a un aumento del 1,7% y la utilidad neta se acercó a los 122.000 millones de pesos, impactada por una mayor provisión de impuestos de 9 millones de dólares en Estados Unidos asociados a la exitosa ejecucion del plan de desinversiones de activos.

 

Argos despachó de manera acumulada 16 millones de toneladas de cemento y 10 millones de metros cúbicos de concreto, con variaciones de 0,6% y -1,5%, respectivamente, frente al cierre de 2018. Estos volúmenes reflejan un crecimiento positivo de la demanda en Estados Unidos, las condiciones de mercado aún desafiantes en Honduras y Panamá y el efecto a corto plazo de la estrategia para recuperar los precios en Colombia.

 

En el 2019, se destaca también la continuidad de la estrategia de flexibilidad financiera a través de la optimización de capital de trabajo, la racionalización de la inversión en capex y el cumplimiento en desinversiones de activos no operacionales o no estratégicos, particularmente en Estados Unidos y en Colombia.

 

En 2020 seguiremos dando pasos importantes en la consolidación de nuestra plataforma de negocios en las Américas, teniendo como pilares fundamentales la búsqueda de la excelencia comercial, la innovación en productos y soluciones, la segmentación granular del mercado para brindar a nuestros clientes soluciones extraordinarias y la optimización de las operaciones para alcanzar las metas de generación de valor que nuestros accionistas están esperando”, destacó Juan Esteban Calle, presidente de Cementos Argos.

 

Desempeño de los negocios por regiones:

En Estados Unidos la compañía alcanzó un crecimiento de volumen tanto en el negocio de cemento, como en el de concreto. Al cierre del ejercicio, los despachos de cemento crecieron 9,5%, llegando a 6,3 millones de toneladas, mientras que el volumen de concreto se ubicó en 7,1 millones de metros cúbicos, con aumento del 1,2%. Asimismo, los ingresos cerraron en 1,6 billones de dólares con incremento de 7,8% y el ebitda llegó a 268 millones de dólares, aumentando un 12%.

 

En términos de mercado, se mantiene una perspectiva positiva basada en tasas hipotecarias bajas, que han reducido los inventarios de viviendas y se resalta el aumento significativo en el gasto público en construcción.

 

En este país la evolución de los resultados de la compañía, el atractivo clima de inversión y el buen momento de la economía americana, siguen demostrando el gran acierto de la tesis de inversión.

 

En Colombia se logró una recuperación importante de los precios, soportada en el buen crecimiento de la demanda de la industria y en la aceptación cada vez mayor de la propuesta de valor de Argos, tanto en el mercado masivo como en el industrial. De los 34 países en los que la compañía vende, medido en dólares, en Colombia se tiene el cemento con precio más bajo y son los segundos más bajos de las Américas, después de los de Brasil, siendo aún muy inferiores a los precios de paridad de importación.

 

Pese a los avances en precios y propuesta de valor, los resultados se vieron afectados por la alta inflación del costo de los combustibles, los cuales aumentaron 7,14% en 2019 con respecto al año anterior, especialmente por el incremento del precio interno del carbón durante el primer semestre. No obstante, la estrategia de flexibilización de la matriz energética ayudó a mitigar este impacto.

 

Además, durante el último trimestre, los despachos tuvieron el impacto del cierre durante 13 días de la carretera Bogotá – Medellín, debido a un significativo deslizamiento de tierra a pocos kilómetros de la Planta Rioclaro. El mercado también sufrió restricciones en las entregas como resultado de las protestas sociales a fines de noviembre y principios de diciembre en las principales ciudades de Colombia. En este contexto, los volúmenes de cemento en la regional llegaron a 5 millones de toneladas, con variación del -3% y los de concreto alcanzaron los 2,7 millones de metros cúbicos, con variación del -5,3% con respecto al cierre de 2018.

 

Por su parte, los ingresos terminaron en 2,3 billones de pesos colombianos, aumentando 3,8% año a año y el ebitda se acercó a los 522.000 millones de pesos, con incremento superior al 20%.

 

El mercado colombiano sigue mostrando una tendencia positiva de crecimiento. Importantes proyectos de infraestructura, vivienda y edificaciones comerciales continúan impulsando el desarrollo del sector.

 

En la Regional Caribe y Centroamérica, la compañía enfrentó retos importantes por las dificultades coyunturales que atraviesan las economías de Honduras y Panamá, pero logró compensar en alguna medida el impacto en los resultados con el crecimiento de las exportaciones y el buen desempeño de las operaciones en República Dominicana y Haití.

 

En 2019, los volúmenes de cemento llegaron a 4,9 millones de toneladas y los de concreto alcanzaron metros cúbicos, con variaciones año a año de -5,4% y -15,4%, respectivamente.

 

Los ingresos consolidados se ubicaron en 535 millones de dólares, decreciendo 9,7% y el ebitda registró 147 millones de dólares, con variación de -17,6%. No obstante los anteriores resultados, que reflejan los retos coyunturales enfrentados en Panamá y Honduras, la región sigue siendo la más rentable para la compañía en términos de margen ebitda y retorno sobre el capital empleado.

 

A la vanguardia de la industria

Argos continúa a la vanguardia de la industria en temas de digitalización, innovación y sostenibilidad. Con la plataforma Argos One, se gestionaron en Colombia el 65% de los pedidos de cemento y el 41% de los pedidos de concreto. En el consolidado de las 3 regionales, el 56% de los pedidos de cemento se manejaron en línea, autogestionados por clientes, alcanzando más de 2,4 millones de toneladas.

 

Adicionalmente en 2019 se completó el proyecto de Arcillas Activadas Térmicamente en la planta de Rioclaro, Colombia, que permite iniciar la producción y distribución de Cemento Verde, en el que se disminuye el uso del clínker y se alcanzan reducciones superiores del 38% en emisiones de CO2 y del 30% en consumo de energía.

 

Por su desempeño integral en materia de sostenibilidad económica, ambiental y social, Argos fue incluida en 2019, por séptimo año consecutivo, en el Índice Global de Sostenibilidad Dow Jones (DJSI), como una de las cementeras más sostenibles del mundo y obtuvo el máximo reconocimiento en el Anuario de Sostenibilidad 2020 de la firma RobecoSAM: la distinción Gold Class.

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PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people’s quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company’s leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company’s supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company’s actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.