Argos ONE

Sala de prensa

Cementos Argos ha acordado combinar sus operaciones en Estados Unidos con Summit Materials para consolidar una plataforma líder de materiales de construcción con escala nacional

  • Argos North America fue valorada en aproximadamente 3.200 millones de dólares o 10 veces el ebitda estimado a 2023.
  • Cementos Argos recibirá aproximadamente 1.200 millones de dólares en efectivo y 54,7 millones de acciones ordinarias de Summit Materials, cuyo valor, a un precio por acción de 36 dólares1 , asciende aproximadamente a 2.000 millones de dólares.
  • Al cierre de la transacción, Cementos Argos se convertirá en el accionista más grande de Summit Materials con el 31 % de participación en la compañía combinada.
  • Cementos Argos participará con tres miembros en la Junta Directiva de la compañía combinada, que tendrá un total de hasta once integrantes.
  • Las sinergias de la combinación se estiman en, al menos, 100 millones de dólares por año.
  • La combinación de Summit Materials y Argos North America tendrá una importante participación en los negocios de agregados, cemento y concreto y presencia en 30 estados de Estados Unidos.
  • Con el acuerdo se cumple el objetivo de revelación de valor del negocio en Estados Unidos, establecido en SPRINT (Iniciativa para la Recuperación del Precio de la Acción).

Cementos Argos, empresa de cemento controlada por Grupo Argos, ha firmado un acuerdo definitivo con Summit Materials, en el marco del cual combinarán sus operaciones en Estados Unidos para crear una plataforma líder en la industria de materiales de construcción. La plataforma contará con un portafolio diversificado y presencia geográfica de alcance nacional en mercados complementarios y áreas urbanas con alto crecimiento.

Por la transacción, Argos recibirá un componente de pago en acciones de Summit Materials por cerca de 2.000 millones de dólares y efectivo por aproximadamente 1.200 millones de dólares (sujeto a ajustes habituales de cierre), resultando en una valoración de Argos North America de 3.200 millones de dólares o un múltiplo EV/ebitda 2023e de 10 veces o de 12 veces si se considera el ebitda 12 meses al cierre del segundo trimestre de 2023.

Summit Materials es una empresa de materiales de construcción listada en la Bolsa de Valores de Nueva York desde 2015 (SUM:NYSE). Opera en más de 20 estados en Estados Unidos y Canadá, en los negocios de cemento, concreto, agregados y otros complementarios, con activos que incluyen 217 minas de agregados, 2 plantas de cemento sobre el río Mississippi y cerca de 84 plantas de concreto.

Argos North America aporta a la combinación sus cuatro plantas integradas de cemento, dos estaciones de molienda, 140 plantas de concreto y una red de distribución complementaria de ocho puertos marítimos y diez terminales terrestres.

Este acuerdo de combinación crearía:

  • Una compañía con ingresos proforma combinados de más de 4.000 millones de dólares y aproximadamente 1.000 millones de dólares en ebitda, incluyendo las sinergias.
  • La 4ª plataforma de cemento más grande de Estados Unidos, con capacidad aproximada de 11,6 millones de toneladas por año.
  • La 6ª mayor plataforma de agregados de Estados Unidos, con reservas de más de 5.500 millones de toneladas cortas y ventas anuales de cerca de 70 millones de toneladas cortas.
  • Uno de los mayores productores de concreto, con más de 220 plantas y más de 1.800 camiones mezcladores.

La empresa combinada tendrá presencia en 30 estados, con un sólido posicionamiento en mercados con alto crecimiento, con una integración vertical completa desde las canteras hasta el cliente final en muchos de ellos. El acceso a una extensa red de puertos y terminales permitirán la importación competitiva de materiales de construcción para atender mejor a los clientes, complementando la capacidad doméstica de producción.

Esta combinación habilita sinergias estimadas anuales de, al menos, 100 millones de dólares, con significativa realización en el transcurso de 2 años, derivadas de un abastecimiento optimizado, eficiencias en operaciones, una mayor utilización de la red de terminales de importación y una plataforma probada para aumentar el uso de combustibles alternativos. Asimismo, se apalanca en un acuerdo de suministro de cemento desde la planta Cartagena y mejora la capacidad de buscar atractivas oportunidades de crecimiento, tanto orgánico como inorgánico, en las líneas de negocio actuales y en otros como los materiales cementantes suplementarios y nuevas fuentes de agregados.

 

Juan Esteban Calle, CEO de Cementos Argos, declaró:

“Esta combinación reafirma nuestro compromiso con el crecimiento en el mercado de Estados Unidos, y materializa y optimiza la intención de tener listado el negocio de Estados Unidos en NYSE como la forma más eficiente de descubrir el valor fundamental de los activos y negocios de Cementos Argos en ese país. Tener un papel activo en una plataforma líder de materiales de construcción, con un importante componente de agregados y cemento y que cotiza en el mercado más eficiente del mundo es un paso trascendental en la estrategia de generación de valor que lanzamos hace meses con el programa SPRINT, para beneficio de todos nuestros accionistas. La participación de Cementos Argos en Summit Materials seguirá permitiéndole a nuestros accionistas tener una importante exposición al mercado de Estados Unidos”.
Habiendo estado preparada para llevar a cabo una oferta pública en la Bolsa de Valores de Nueva York y en espera de condiciones de mercado favorables para el listamiento, Argos encuentra en esta combinación una alternativa de generación de valor para los accionistas y una ruta eficiente para ejecutar el plan estratégico del negocio en Estados Unidos, a través de una plataforma con historial comprobado de crecimiento, valoración de activos en tiempo real y alta liquidez.

Se espera que la transacción se cierre en el primer semestre de 2024, tras las aprobaciones reglamentarias requeridas y condiciones de cierre habituales.

Con esta transacción, Cementos Argos potencia su presencia en Estados Unidos, sumando a la nueva entidad combinada su conocimiento del negocio y liderazgo en iniciativas de sostenibilidad e innovación para la industria.

Además, al cierre del acuerdo, Argos alcanzaría un indicador estimado de 1,8 veces deuda neta / ebitda, que se traduce en una mayor flexibilidad financiera para seguir avanzando en la estrategia de generación de valor en todas las geografías donde opera.

A la nueva plataforma de Estados Unidos, así como en Colombia, Centroamérica y el Caribe, Cementos Argos aportará su demostrada capacidad de exportación desde Cartagena, la solidez de su unidad de trading, los avances en digital, analítica e innovación en productos y procesos, la aceleración de la tecnología de arcillas calcinadas y el apalancamiento en Summa, empresa de servicios compartidos del Grupo Empresarial Argos.

Jorge Mario Velásquez, CEO de Grupo Argos señaló: «Cumplimos al mercado con una transacción superior a los 3.000 millones de dólares, que nos permite combinar los activos de Argos USA en un vehículo líquido con acciones listadas en la Bolsa de Nueva York. Esto proporciona acceso a nuevas oportunidades y realiza un valor equivalente a 10 veces el ebitda estimado a 2023, un hito significativo para Grupo Argos como principal accionista de Cementos Argos».

Anne Noonan, Presidenta y CEO de Summit Materials, declaró: «Nuestra combinación con Argos USA marca un hito significativo en la ejecución y aceleración de nuestra estrategia. La transacción ampliará nuestra cobertura geográfica hacia mercados de alto crecimiento, creando una posición destacada en cemento a nivel nacional, y unirá a dos organizaciones ricas en talento para innovar y ofrecer soluciones de valor agregado a nuestros clientes. Desde el punto de vista financiero, tenemos una visión clara para lograr sinergias superiores a los 100 millones de dólares y esperamos desbloquear todo el potencial de esta poderosa combinación. El equipo de Argos USA ha hecho un excelente trabajo en el crecimiento y operación de su negocio, y esperamos darles la bienvenida, junto con su experiencia, a la familia Summit”.

Asesores:
J.P. Morgan Securities LLC actúa como asesor financiero líder y Sullivan & Cromwell LLP actúa como asesor legal de Cementos Argos.

Categorías
Categorías
Fecha
Etiquetas
PIEDAD MONSALVE

Gerente de Comunicaciones
pmonsalve@argos.com.co
(57 4) 3198700

DANIELA VALLE

Directora de Comunicaciones
dvalle@argos.com.co

Atmospheric emissions

We are committed to reducing our emissions through actions that achieve more efficient processes and the implementation of abatement measures, contributing to good air quality in the places where we operate.  Our cement-, concrete- and aggregate-production processes generate punctual and scattered particulate matter (PM) emissions, as well as emissions of sulfur oxides (SO2) and nitrogen oxides (NOx) in the clinkering furnaces of the cement plants.

  • For society:  To contribute to mitigating the impact on air quality in the areas where we operate, acting responsibly and promoting relationships of trust with our Stakeholders.

 

  • For the company:  To develop more efficient processes that allow us to reduce our atmospheric emissions and contribute to responsible production, complying with local regulations in the countries where we operate and – in some cases – going beyond compliance with said regulations, contributing to the profitability of the business and preparing to face future challenges.

The “Emissions” pillar of our Environmental Strategy focuses on: Working on the adequate measurement, control and reduction of SO2, NOx and particulate-material (PM) emissions generated by our production processes in the cement business and on the prevention and mitigation of our dispersed emissions of particulate material (dust), originated mainly by the activities of transportation, transfer, unloading and storage of materials in the cement, concrete and aggregate processes. The foregoing, through operational control, optimization and renewal of emission-control systems to achieve continuous improvement.

Industry positioning

We position ourselves as strategic allies for the development of the territories where we are present, directly and through the empowerment of our value chain.  We do it through the construction of housing and sustainable infrastructure that enables the closing of socioeconomic gaps, the generation of employment, the improvement of the quality of life and the reduction of the impacts generated.

  • For society:  To sustainably respond to the growing demand for housing and infrastructure of the world population with the aim of improving people's quality of life, interconnecting regions and developing innovative solutions. 

 

  •  

    For the company:  To be strategic allies of the actors in our value chain in order to maintain the Company's leadership in the market, ensure its competitiveness over time and increase the generation of sustainable value.

We are committed to the role we have as a Company in the achievement of the 2030 Agenda goals, the consolidation of territorial development plans where we operate, and the economic reactivation of the countries affected by the pandemic. Therefore, we focus our efforts in the development of sustainable housing and infrastructure projects that contribute to closing socioeconomic gaps, generating employment under safe conditions, environmental protection, and investment in improving people’s health systems and quality of life. 

Our work unfolds in three large lines:

 

Cities for everyone:

 

With nearly 54% of the world  population living in urban areas, the pandemic made inequality of those who live in the cities of the world

manifest. Nearly 90% of the COVID-19 cases are concentrated in the urban

centers that have, among others, challenges associated with access to basic services and decent housing conditions. For this reason, we work together with our value chain to develop projects that benefit the lessfavored population, facilitate access to housing, and promote development in

the areas of influence.

 

Interconnected cities

 

The need to connect urban areas with rural areas to expand the coverage

of basic services, such as health, has been a priority of developing countries

since before the pandemic. Therefore, during 2020, we continued working on creating innovative solutions that allow us to be present in the large projects of the countries and territories where we are present.

 

Intelligent cities

 

In recent years, the acuteness of the effects of climate change became the

risk of greatest impact to the world. Therefore, in the global stage, a need

has grown to transition to a low-carbon economy, an opportunity that becomes more relevant amid post-pandemic recovery scenarios and the effort we are making as a Company to generate new business models that respond to environmental and social challenges. For this reason, our Climate-Change Strategy includes actions aimed at mitigating the impacts associated with our productive processes, adapting our operating model and innovating from the identification of optimization opportunities.

Supplier management

Supplier management is a fundamental pillar of our Supply Chain Strategy; it seeks to build and strengthen relationships with strategic allies who have the ability to contribute to the Company in terms of efficiency, productivity, customer service and innovation.  For this reason, we carefully select our suppliers, transfer knowledge to promote their development, promote good practices and recognize those who are an example of sustainable, innovative, safe and responsible management.

  • For society:  To develop our suppliers, promote transparent practices and responsible conduct, to improve the productivity and competitiveness of our society and support the construction of a better future.

 

  • For the company:  To seek to add value throughout the Company's supply chain, from the purchase of goods and services to the delivery of products to clients.  Through the mitigation of risks and potentiation of opportunities, the implementation of good contracting practices and service excellence, we create relationships of trust and turn suppliers into business allies.

Our management is divided into five stages:

  1. Identification: We determine the goods and services required for our operation and the category to which they belong, according to our Category Tree. This groups our suppliers into macro-categories which – in turn – are subdivided into two more specific levels.
  2. Pre-Selection: We validate the suitability of suppliers through due diligence and review aspects of sustainability and financial health to ensure long-term relationships.
  3. Negotiation: We select suppliers with high standards, considering technical, economic, sustainability and service aspects.
  4. Retention and evaluation: We carry out knowledge-transfer processes with those suppliers with growth potential.
    • We characterize our suppliers as critical suppliers or with potential risk in sustainability.
    • We measure the management of critical suppliers through performance evaluations in terms of quality, service, occupational health and safety, having constant feedback and identifying key factors for their development.
    • We apply the Sustainability Index to suppliers with potential sustainability risks, to identify challenges, opportunities, and to develop joint action plans in environmental, economic, social and Human-Rights matters.
    • We implement additional controls and development plans to suppliers belonging to categories where the greatest potential risks have been identified. This is how, for example, we develop road-safety strategies for our logistics suppliers; with mining suppliers, we carry out a more rigorous pre-selection process, and with contractors, we have special controls on occupational health and safety.
    • We have a Transparency Line for Stakeholders to report possible improper actions and to implement the pertinent corrective actions. 
  5. Recognition:  Every two years, through Growing Together (Creciendo Juntos), we recognize the suppliers that have shown outstanding performance in innovation, sustainability, health and safety and development and comprehensiveness.

 

Additionally, we have:

 

Contracting manual: transparent action framework that guides the negotiation and contracting of our suppliers to allow the process to be agile, make use of best practices and carry out adequate risk management.

 

Code of conduct for suppliers: in which we define the principles and behaviors that we expect from our allies in terms of respect for human rights, protection of workers, environmental management, business ethics and responsible business practices.

Ethics and compliance

We are convinced that ethics and integrity are fundamental and non-negotiable; that is why we live by these principles, integrating them into our operations, processes, and strategy, thus generating value responsibly for our business, our Stakeholders, and for society.  Through the Global Governance and Compliance Program, our ethics and business conduct system, we seek to promote that our actions are consistent with the pillars of corporate culture and integrity as the guiding principle of our business activity.

  • For society:  To promote transparent, competitive, and sustainable business environments that strengthen trust and ethics in business, generating positive impacts for the market and society.

 

  •  

    For the company:  To promote that our actions are consistent with the pillars of culture and that integrity is the inspiring principle of all members of the Organization.  This is how we consolidate ourselves as a competitive, reliable company in the eyes of investors and other Stakeholders.

We have voluntarily adopted a self-regulatory framework that confirms our commitment to business ethics as a way to promote transparent practices that contribute to the development of competitive environments. This framework* incorporates mandatory principles of ethics and conduct:

 

 

For the proper implementation and application of these guidelines, the strengthening of the ethical culture, the prevention and control of incorrect actions, our Board of Directors approved the Global Governance and Compliance Program (GGCP, in Spanish). The program structure incorporates international best practices to evaluate compliance programs, such as ISO 37001, ISO 19600 and the United States Department of Justice (DOJ) guidelines. The program has the following scope:

 

 

Likewise, it systematically groups together the activities carried out to promote integrity in the Company's actions, its employees, and members

of the value chain, which allow the updating and permanent strengthening

of the program. Operating Scheme:

 

Efficiency and productivity

We materialize our Corporate Strategy through actions aimed at the efficient use of resources, the improvement of our financial flexibility and the maximization of income generation and business profitability.  We focus on the application of efficient, safe production processes and circular economy models, on the diversification of energy management models and on the efficient management of the supply chain.

  • For society:  To provide solutions and products that meet the needs of our clients through the responsible, appropriate use of resources and the incorporation of raw materials and alternative energy sources.

 

  •  

    For the company:  To guarantee business sustainability, optimize working capital and capital investments, reduce costs and the level of indebtedness, and mitigate risks regarding the availability of resources necessary for our operation and the emergence of new business realities, environmental requirements and new regulations.

Creamos valor construyendo relaciones sólidas que transforman el futuro de la sociedad

Creamos valor a través de nuestro compromiso con el desarrollo responsable y transparente de nuestras actividades.